Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 26 september 2010

Vardag

Vad är vardag? Är det när dagarna är fyllda av sånt man känner att man inte valt att göra, som bara ligger där framför en att genomföras och man suckar över, och förstår inte riktigt att man själv gjort val som gör att det nu står på agendan?



Eller är vardag de dagar då man får ha sin trygghet i enkla rutiner, och att de kan vara något att vila i?



Så ser jag det. Efter 3 minst sagt omtumlande veckor, kurser och konferenser så ser jag otroligt mycket fram emot att få jobba, hämta och lämna på dagis, lägga mig tidigt, ta med matlåda och träna. Samt göra något med tjejerna fredag kväll och hälsa på några jag längtat efter att träffa i helgen.



Men det blir alltid "ont om tid". Även om vi ju har 24 timmar om dygnet, rik som fattig. Det verkar vara fult att vara effektiv, då får man höra att man stressar. Skitsnack. Jag ä l s k a r att vara effektiv. Eller, vi byter ord då, intensiv! Att vara intensiv och att vara närvarande, gör att man får ut mer av det man gör, och är det något tråkigt, så går det fortare. Är det något roligt, så njuter man mer.

Ta träningen till exempel. Ju intensivare du tränar (inte jobbigare) desto friskare, starkare och gladare blir du. Återkommer till det längre ned.

Ta städning, tvätt, disk och matlagning; ju smartare och intesivare du gör det, desto snabbare går det. Jag sätter på en tvätt, musik, lagar mat och förbereder matlåda samtidigt som jag kan sjunga och dansa i köket med Ebba. Så var det avklarat och medan maten puttrar man kan plocka och dammtorka lite. Så är hemmet snyggt, ungen glad, tvätten ren och sen kan man kasta sig på soffan eller i lekhörnan.



Men träning då! Som alla vill, vilja göra. Alla vet att de borde, alla vet att de mår bra av. Men som så många tror ska vara svårt och tidsödande. Det behöver det inte vara!

Men du bör vara smart, effektiv och intensiv om du vill ha resultat, och inte behöva öda för mycket tid på det.
Här är ett bra program för dig som vill få bra kondis, bli stark, och en riktig satans "jag kan" kick. Vi börjar med konditionsdelen denna vecka:



Konditionsträning gör ditt hjärta starkare, mer effektivt. Det gör dig bättre på att bränna fett, du får sova bättre, leva längre, rosiga kinder och du blir GLADARE! Det är enkelt, går att göra överallt och närsomhelst, själv eller med sällskap. Gå, spring, gå med stavar, cykla eller kör på maskin i gym ( men helst utomhus, det är halva grejen!).

Här är ett program som tar 4 timmar i anspråk av din tid per vecka. Utöver det är det kalas att gå så mycket som möjligt, eller cykla eller vad du nu känner för. Jag använder gång/jogg som exempel för det är enklast.

1) Intervallpasset. En oslagbar konditionshöjare. Värm upp 5 minuter med att gå raskt/jogga.

Öka sedan tempot 1 minut, sakta ned en minut. Fortsätt så. Det gör inget om du måste ta det lugnt 1,5-2 minuter eller till och med längre. Bara återkom till tempohöjarna. Gör så 5-10 gånger och öka sedan till fler gånger, och sedan längre. Utmana dig varje vecka med en intervall till, eller längre intervaller. Jogga sedan eller gå för att varva ned ca 10 minuter.

2) "Lång"passet. Ett pass där du håller ett jämnt tempo, uppemot 1 timme eller längre om det känns bra. Det bygger på det system som syresätter musklerna och hjälper fettförbränning och uthållighet.

3) Tempopasset ett pass där du håller ett "lätt flåsigt" tempo, ca 30 minuter eller mer. Du ökar eftersom upp emot 1 timme.

4) En lång rask promenad, själv i naturen eller med sällskap.



Sådär det var väl inte så farligt? Det här var ett enkelt träningsprogram, och du lägger själv din energi på din nivå i dessa pass, men fler gånger per vecka behöver du inte träna för att hålla uppe kondition och hälsa om du ser till att promenera också. Men det gäller att satsa de gånger du tränar. Det är ingen ide att snöra på sig skorna och sen såsa runt. Det är en bra tanke att hålla i, "nu har jag gett mig ut då är det lika bra jag tar i". När du tvekar om du orkar, så vet att du aldrig ångrar att du gav dig ut och du kan ju vända efter 5 minuter? ;)



Såhär många pass tränar jag per vecka, visst det går att klämma in fyra, men då på bekostnad av massa annat och jag tar i så det knakar på dessa pass och det har hållt för att springa ett maraton så jag vet vad jag pratar om. Självklart är då passen längre och hårdare, men nu är det höst och siktar du på ett lopp nästa år så gäller det att hålla igång under vinterhalvåret, men träningen ska inte ta över livet, utan vara ett roligt avbrott för lite egoboostande.



Nästa gång ska jag skriva lite om löpteknik och styrketräning. Så ut med er i friska luften! :)

1 kommentar:

  1. Jag tror också att vardagen är tid då vi hinner andas och återhämta oss lite. Fundera över nästa äventyr medan vi gör det som vi ska göra utan att tänka; Arbeta, träna, tvätta, städa och umgås. Tid som vi behöver för att hålla oss på "rätt" bana.

    SvaraRadera