Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 16 april 2010

Solen!

Underbart men jobbigt. Så är det på våren.
Det gör ont när knoppar brister skrev Karin Boye. Det går inte att gömma sig, allt kommer fram; damm, skitiga fönster, solstolar, korta kjolar och vita ben med mörka strån. Solen väcker en tidigt på morgonen och släpper greppet sent på kvällen.

Men det var inte det jag tänkte skriva om. Jag tänkte skriva några tips. Ett recept, ett städtips och några träningstips.

Den gångna veckan har varit tuff, känns som jag jobbat många fler än de 20 timmar som hamnade på tidrapporten. Har börjat yoga igen, äntligen! Atmajoti på Odenplan, 0600 i tisdags. Klarade av nästan hela första serien astangayoga, ganska stel mot vad jag var innan men stark!
Löpningen veckan innan gick kalas, avslutade med 16 km med en 5,40 min /km snittfart som är helt ok för mig ca 3,5 månader före loppet.
I onsdags sprang jag hem från jobbet. Det var ett bra sätt att spara in lite tid. Många undrar vad man tänker på när man springer långt. Nu är jag än inte uppe i de här + 2 timmar långa nöta-passen men visst, på 1,5 timmar kan man ju inte tänka "bara 5 minuter till" hela tiden.

Jag njuter- blir mitt svar. Jag dagdrömmer, jag är långt bort. Jag är ofta med min pappa. I hans värld bland fjäll och bra musik, allt från Sammy Davies Junior till Toto. Jag är ett med naturen o allt jag tycker om. Jag andas djupt och jag rör benen framåt och pendlar med armarna, det är underbart fridfullt och enkelt. OK- när jag kör backintervaller o nästan tappar andan o skriker som i ett förlossningsrum, ja nä då är det väl inte fridfullt men det är en underbar känsla att testa vad man orkar. Känna att man pallar lite till nästa gång.

Jag har ett litet i-lands problem. Loppet går över två fjäll och dessutom ska man ha lite packning med sig. Alla extra kilon gör det tyngre. Jag skulle springa mycket lättare om jag tappade några kilon. Men jag har ingen lust att äta mindre för jag älskar mat och tycker det är underbart att ha lämnat unga års viktnoja bakom mig. Men varje gång jag avslutar ett backintervallpass som känns tungt så tänker jag att jag vet hur mycket lättare det är med mindre vikt.
Så jag ska fundera vad jag kan göra. Vi snackar kanske 4 kilo här så inget major. Det är det INTE värt. Maj gad det är så gott med mat och jag är alltid hungrig. Fast en hel grillad kyckling till mellanmål kanske ger rum för förbättringar? :)

När man är sådär otroligt godissugen och inte kan gå till affären (läs bebis sover man är ensam hemma) då kan man göra detta:

Supersnabb vad-man-har-hemma-kaka
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker- vispa poröst
Tillsätt 75 gr smält smör- vispa. Sen 1 tsk bakpulver och 2 dl mjöl
Peta i frysta hallon om du har hemma annars vad som du tror kan bli gott.

Häll ut i form med bakplåtspapper. Skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 30 -40 min. (skaka o känn om den känns fast).
Ta ut och försök hålla dig tills du inte bränner läppen.

Det var recepttipset!

Här är städtipset- Köp Grumme tvättsåpa- finns med god luktande citron. Funkar att städa med överallt och på så vis undviker du alla konstiga tillsatser för det är gjort på tallolja.

Träningstips:

Jag är starkare än någonsin i min mage. Under muffinsen gömmer sig ett stenhårt sexpack ;). Varför? Jo jag ratar situps. De funkar visst men hur mycket tid vill du lägga på att träna mage? Vill du inte göra det som är mest effektivt? Jo jag tänkte väl det! PLANKA!
Hur? Såhär: Armbågar och knytnävar i golvet (nästan knäppta händer) tårna i, spänn magen o rumpan o upp. Håll så länge du orkar utan att du "tappar" magen o känner det i ryggen. Sikta på att komma upp i 3 x 20 sekunder snart o sen- the sky is the limit.
Varför? Jo för det jobbar på hela bålstabiliteten, och tajtar till magen. Otroligt effektivt. När du väl är där i det läget, ligg platt på mage, titta ned,, håll händerna på axlarna och lyft överkroppen 15 x 3 gånger. Så har du tränat ryggen. Växlar du dessa övningar med varandra utan vila får du ut det mest av din tid och bra beach 2010 träning!

Fredag kväll, Joe jobbar, lilla trollet sover sött efter en dags bus. Dags för skor nu märker jag. Hon springer fram o tillbaks med sin gåvagn, öppnar skåp, pratar o är överförtjust i att riva ned skor från skohyllan och leka i diskmaskinen. ´mumma mumma´ o ´´ajababba´ säger hon. Hennes ögon är stora och blå och hon ler och skrattar och kan få en att släppa precis allt annat när som helst var som helst.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar