Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 19 februari 2010

Fredag

Fredag är en viktig dag för oss svenskar.
Det är som om vi möter måndagen med krökt rygg, böjda framåt stånkar vi igenom veckans mödor och allteftersom veckodagarna går så rätar vi ut kota för kota o så wabaaaaam! Fredag! Alla verkar lyriska, glömmer attt svära över snön för en dag och på vårt vedertagna artificiella umgängesforum facebook är det idel glada tillrop om after work, goda middagar, familjemys och liknande aktiviteter som liksom får en guldkant på fredagen.
Som mammaledig har man liksom glömt det där. Hur det känns att stänga ned datorn på fredag eftermiddag med en lättnadens suck. Även som i mitt fall där arbetet aldrig tar slut, så är helgen en garanti för att inget jobbrelaterat kommer störa. Missförstå mig rätt, jag älskar mitt jobb, men det finns en anledning tilll att det dimper ned lön den 25e, det kräver en del.

Idag är en riktig fredag i svensk bemärkelse för mig. Jag har jobbat 40 timmar, ätit 5 matlådor, druckit ett stort antal koppar kaffe i diverse muggar med tryck på från maskiner vid vilka de mest absurda små samtal kan uppstå då man på sitt tafatta, igen svenska, sätt ska visa sig vänlig men inte hamna i en djup diskussion eftersom man ska tillbaks till sin plats. Hundar har det lättare.
Var var jag? Jo det är fredag.

Träningen! Ack denna nu lite försummade underbara endorfinsprudlande företeelse. Efter dessa 40 timmar i granskningens tjänst och OS-stinnt kvällssudd var jag mest sugen på soffan men med mantrat " du ångrar aldrig att du stack ut" och den här "jag njuter lite av att göra det jobbigt för mig" genen som jag ärvt av min far så var det bara att byta om illa kvickt och ge sig ut i -8 och snålblåst o en förbannad massa snö över is. ARGH det var underbart, slog rekord på mina 8 backintervaller. Jag svor o spottade o skrek nog till och med lite men attan vad skönt det var!

Veckans träningstips är således: * Den bästa träningen är den som blir av*- oavsett hur länge du är ute så sätter du fart på ämnesomsättningen som fortsätter vara hög när du ramlat ihop i soffan sen.
* Du kommer ALDRIG ångra att du gav dig iväg ut eller till gymet (om du inte slår dig fördärvad förstås). Du kommer ALLTID må mycket bättre efter än om du inte gör det.
* Intervaller på något sätt i 20 minuter minst*-en underbar present till din kropp. Du ökar fettförbränningen, stärker hjärtat, musklerna, ökar resistensen mot mjölksyra, pumpar ut adrenalin och endorfin.

Så om du känner att du inte har tid, ge dig själv 20 minuter! Kom igen! Så kan du stupa sen med rosiga kinder!

Shirin Ebadi var det- det går inte så bra med fakta om henne för jag vill inte skriva något fel. Hon är född 1947 i Iran. Gift med barn och den första kvinna att praktisera som domare men fick lämna den tjänsten vid revolutionen. Hon fick Nobels fredspris 2003 men det tog regimen i Iran hand om 2009. Hon är otroligt klok, modig och talar med en fantastisk styrka och övertygelse. Hon har suttit i fängelse eftersom regimen ser henne som ett hot. O varför då? Jo hon fajtas för mänskliga, och främst kvinnor och barns, rättigheter. Hon har skrivit en fantastisk bok som heter "Mitt Iran" som jag minns att jag grät till när jag läste de sista sidorna. Läs den!

Ett litet recept jag testade på min sambo, han beskriver den som "drömsk". Innan jag talade om att den var nyttig!

ASF's nyttiga fredagsgottis
hemmagjort musli (blanda nötter och lite havregryn med lite olja o honung och rosta i ugnen tills de blir knastriga- japp så svårt var det!)
frysta blåbär o hallon (finns på den där affären som börjar med I o slutar på CA)
Lite honung (ca 3 msk/portion)
Mild Lätt youghurt (MLY built this body, jag love it!)
Lite vanillinsocker

NU! Ta fram ett högt glas
Lägg musli i botten
Lägg lätt tinade hallon o blåbär på och sen skaka lite vanillinsocker över
Häll över youghurt
Ringla lite honung överst

Ta en sked o ÄT! Nötter= bra fetter, Blåbär o hallon= antioxidanter, Honung= antiinflammatoriskt Vanillinsocker= annars blir det för nyttigt.

Ha en underbar helg, o ni- förbanna inte vintern o snön. Ta på rediga kläder o kasta snöboll. Vi bor för f*n i Sverige o kan gå in o värma oss när vi vill!

Hälsn ASF- Alltid Ständig Förbättring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar