Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 22 februari 2010

Så här gör jag!

En blogg vän och verklig vän skrev nyligen om hur man kan undra hur vissa småbarnsmammor verkar så otroligt fräscha, pigga, hinner styla sitt hem, sina barn o sitt liv i största allmänhet utan att svettas. Man läser ofta, tex i Mama om hur deras dag ser ut och det är mys o lek med barnen, hemlagad mat, lek pyssel och inredning och min kompis funderade lite hur de får ihop det? Jag brukar även läsa DN Söndag där man varje vecka intervjuar någon och de listar sina söndagsförehavanden med klockslag. Det låter alltid otroligt fullt av kvalitet och lugn. Men! Jag tror vi ska läsa med kritiska ögon!

Jag statuerar ett exempel! Här är min söndag om DN eller Mama skulle intervjua mig:

05.00 vaknar av min underbara bebis- vi gosar, sen somnar hon om. Jag o sambon vaknar vid 7.30, han går upp, jag får sova lite till. Sen går han till jobbet och jag o Ebba är i köket. Jag plockar lite och sen sover Ebba middag och jag läser DN.
12.00 Lunch för Ebba, jag äter också.
13.00 En kompis från ÖSD kommer o vi tar en underbar promenad i den gnistrande snön
Sen fikar vi på te o mackor.
16.00 Min syster kommer. Jag förbereder balkongen för inglasning. Vi äter middag, leker med Ebba. Gör fruktpure storkok till henne, tvättar, kör styrketräning på golvet.
19.00 Jag förbereder mitt spinpass
20.00 Kollar OS, duschar, tvättar håret, och gör lite spa.
22.00 Läser DN i sängen o somnar

Tror ni nu att det gick till såhär smidigt? NÄ. Ni skulle se mig när jag försöker dammsuga hela lägenheten o plocka upp tvätt samtidigt som Ebba kryper efter o skriker på maskinen. Sen står jag på balkongen, i mysbyxor o tshirt, kallsvettig med lovikka vantar och skottar snö med en liten hink över räcket med syster o Ebba hejandes på. Jag får inte ihop spinnpasset riktigt för Ebba är jättemammig och vill bara sitta i mitt knä. Hon rycker ur sladdar ur datorn och hamrar på tangentbordet. I badrummet tänkte jag tända ljus för att skapa lite spa känsla men det får som ingen effekt för där står våra balkongmöbler och sprider en lite konstig doft. I duschen halkar jag på någon badleksak. Jag glömmer blåsa håret torrt och ser med den snällaste beskrivningen "naturlig" ut. Jag är så trött så jag glömmer vad bandet heter som jag ska se om 3 veckor, somnar halv elva men Ebba väcker mig igen redan vid 1 och sen klockan 5 igen. Sen stapplar jag till jobbet.

Idag: Jobb 0645- 1100. Stentrött, drar 3 kaffe på raken. Huvudet surrar.Hinner inte det jag ska. Direkt hem. Får balkongen inglasad, det är ca 14 grader i lägenheten. Ebba och jag rymmer till grannen där hon genast bland 100 leksaker lokaliserar en fjärrkontroll som hon suger på. På em kommer farmor och tar med Ebba på promenad. Jag gör spinnpasset klart och plockar lite tvätt, lagar mat till Joe och förbereder mat till Ebba emedan jag torkar golvet efter den indragna snön från snubben på balkongen. Vid 4 byter jag om o konstaterar att bilen kommer ta en kvart att skotta ur. Joe kommer hem, jag räcker över Ebba och springer till gymet. Det biter i kinderna o är helt underbart. Håller ett, vad det kändes som, kanonspinn pass. Underbar fajtar energi i lokalen. Blir så pigg. Hem o blir mött av ett glädjetjut från en nybadad bebis som kryp-springer mot mig i hallen o lägger en liten varm hand på min kalla kind. Kan man bli gladare? Mat,vällinggos i soffan, natti natti, städa köket o nu dusch o stup i säng för en intressant natt och en 05.30 start.

Ja det är hektiskt, nej det är inte glamoröst och jag vägrar hyra in en städerska och få mat hemkörd. Det är full fart hela tiden och jag är så trött ibland så jag glömmer namnen på folk men så länge jag får en kick varje dag och hinner träffa min familj o mina vänner så kommer jag tuta på. Det är inget jag vill ta bort, men mycket jag vill lägga till.

Den här veckan präglas av, för min yrkeskår så typiska deadlines. Det är en kedja av folk som ska få fram underlag för att de ska dokumenteras för att de ska granskas för att någon ska skriva på. Det flyter aldrig så bra som man kunde önska. Jag ska vara iskall. Jag ska inte stressa, jag ska göra en sak i taget på jobbet och ha tid att hjälpa de kollegor jag lovat hjälpa, och själv be om hjälp när det inte funkar. Jag. Ska. Äga. Min. Tid.

Ha en fantastisk vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar