Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 18 maj 2010

Senaste tiden....

...har det varit vårflod! Vårflod av allt, mer träning, mer jobb, mer fix hemma (men utan visibla resultat). Mer sociala aktiviteter och mer av allt helt enkelt. Men inte mer sömn. Det går inte att göra allt med kvalitet så det blir att fokusera på några få saker varje dag.

Idag till exempel, kom jag på, att jag inte har så många mammaledig-dagar kvar. Speciellt inte med Therese o lillfis-Elliot. Men vi fick en trevlig, som vanligt lite rörig, dag i Solna. Jag fick ny bikini och Ebba fick en heltäckande baddräkt och solhatt. Och många skratt och dråpligheter som vanligt ! :).

Annars- what the? Är nyheten att vi får mat på Macke Dinken som legat en timme, eller är nyheten att vi i västvärlden SLÄNGER ätduglig mat som legat en timme? Att vi ska det? Att tonåringar som drygar ut veckopengen med marinblå keps står där och lär sig att slänga mat som inte konsumeras på ett knäpp? Det är sjukt är vad det är.

Träningen är i en svacka nu. Men det är rätt logiskt. Man kan inte bara bli bättre. Måste svacka. Ebba är 10.5 månader. Jag "lade ned" kvalitetsträningen när jag var i 3e månaden, runt nyår 2008-09. Jag började med kvalitetspass i februari 2010. Således har jag på 14 månader bara tränat lugnt. SÅ det borde inte gå hur lätt som helst. Samtidigt känner jag mig otroligt stark. Det är i huvudet det sitter.
Men det gäller att sova också och ladda batterierna. Blivit lite dåligt med det. Laddat mina sociala batterier men träningsartilleriet är lite beroende av mina eremitdrag. Hur vet man att man är övertränad? Jo pulsen går inte ned lika fort som vanligt efter passet, man sover dåligt, kan vara lite snurrig och, ja har man ont i kroppen är det en bra tagga-ned-indikator.

När man får en svacka i träningen måste man göra om i de tre element man har att jobba med. 1)Sömn och vila 2) Träning 3) Kost och hydration
Jag ska försöka vila lite mer. Vad gäller träningen så byter jag ut ett av passen mot en lugn morgonjogg. Jag ska dricka mer vatten och äta mer protein och mer frukt för antioxidanter.

Men mina dagar går så fort, det är så mycket jag vill göra. Den här veckan är det två dagars jobb, besök till simhallen, grillfest och födelsedagsfika på det sociala planet. På träningsschemat står take two av 15 km extrembana. Jag fick blodad tand, det var en rolig rutt att tuffa runt på.

Har varit ute lite på mornarna och reflekterar över morgonträning. Många är emot före-frukost träning på hög nivå, och går ut o powerwalkar och "bränner fett". Jag tror att när du sovit en hel natt är du förvisso lite nyvaken, men du är utvilad och klar i huvudet. DU sätter begränsningen, din kropp kommer vänja sig vid att ta i så tidigt. Ta en kokt äggvita och vatten med och kör så hårt du orkar. Din kropp kommer att bli duktig på fettförbränning och du går runt resten av dagen med ett leende i mungipan. Tidiga mornar i maj med fåglars sång i öronen- svårslaget!

Det ska vara kul att träna, även om det inte kan kännas underbart inför varje pass. Men efteråt ska det göra det. Alla mår bra av att utmana sig lite, på sin nivå. Tävla mot och med dig själv, ingen annan spelar någon roll. Din hälsa o glädje är högsta vinsten!

Kolla in smurfen näst längst ned på denna sida förresten :). Ska bli otroligt roligt! Borta från Ebba i 3 dagar dock, första gången! Mer om det sen!

www.workoutare.se/bpresentatorer.html

Bästa veckan på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar