Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 19 december 2009

Julen- det ska kännas bra efteråt också!


Det går ju inte att undvika att det blir mycket onyttigt på julen. Men jag tror det blir som mest onyttigt när man får ångest efter man har njutit av godsakerna. Och ont i magen. Halsbränna. Då har sviterna suddat ut njutningen, o man skulle lika gärna ha kunnat strunta i det.



Dessutom fungerar sinnet som så att när det finns mycket att välja av, så tenderar vi att äta mer. Socker, fett snabba kolhydrater i fiberfattig mat, allt bidrar till en kort mättnadskänsla och tilfredsställelse och så är man sugen igen. O tänkter att, vad sjutton jag tar itu med att äta nyttigt efter jul. Man känner sig uppblåst, däst, seg o degig. Och det är inte så konstigt.


Samtidigt gör det verkligen ingenting att unna sig lite extra och klart man ska njuta av god mat. Det är när det blir massa måsten av allt som ska lagas o köpas hem till jul som det spårar ur.


Vad är då nyttigt på julbordet o hur tacklar man de här förädiska dagarna och njuter istället för att fejk-njuta med ett asketiskt långt finger som petar en i sidfläsket?


Man får helt enkelt satsa på det som man allra helst vill äta, och göra det nyttigt.


Sill- innehåller bra med protein som mättar och omega 3 fetter som är viktiga i en massa processer i kroppen.

Lax- igen bra med protein, omega 3 och på en knäckemacka är detta en höjdare.

Potatis- säger sig självt- nyttigt! Koka gärna med skalet på under lock så behålls näringen bättre.

Ål- Ajabaja! Utrotningshotat, miljöfarligt, fett o bara NONONO!

Janssons Frestelse- en vanlig kalorifälla, den brukar jag göra med lite mindre smör och med matlagningsgrädde, då är den lika god, men nyttigare!


När du köper matlagningsgrädde, titta vad den innehåller. Det kan vara konstigheter i- vad jag vet är Kelda och Skånemejeriers de med endast fettreducerad grädde.


Skinka- egentligen nyttigt om man inte äter fettet runt. Bra med protein, men köp gärna KRAVmärkt så nassarna fått ha ett bra liv.



Köttbullar- går att göra nyttiga med 10% färs. Gärna ekologisk. Jag gör vågar jag påstå störtgoda köttbullar med 800 g färs, 2 ägg, 1,5 dl mjölk som du först blandar med några matskedar ströbröd, 4 matskedar senap, 5 matskedar soja, lite vilt fond, svart/vitpeppar, Herbamare, timjan (gärna färsk!) och dragon. varva allting. provstek- krydda mer med soja o senap eller vad som behövs. Stek i smör eller olja. KALASGOTT!



Prinskorv- Inte så nyttigt alls. Finns av kalkon det är snäppet bättre men det är väldigt energiintensivt att producera kött.

Julkorv- kan innehålla massa tillsatser o fuffens.

Vörtbröd- får väl klassas som en nyttig vara på julbordet, baka gärna själv med lite fiberrikt mjöl!

Julost- Edamer finns i fetthalt 22%, men det finns kalasgoda ostar med bara 10% fett, nästan mer smak.

Rödkål-brysselkål- ÄT, men varning för gaser.

Sylta- det är nyttigt det men smakar ju som, ja fifan.

Pateer- inte så nyttigt det heller, mycket fett o tillsatser. Usch.

Revbenspjäll- ingen höjdare det heller och igen ganska energiintensivt.

Risgrynsgröt- mycket socker o inget som mättar i längden.

Den absolut bästa traditionen vår familj har är fruktsallad! Det är mysigt att göra, be flera hjälpas åt, och sitter som en smäck när man ätit massa julmat. Supergott lagom till Karl Bertil Jonssons jul!



Och om man unnar sig vad man vill från julbordet på julafton, så kan man ju sikta på att äta de nyttiga resterna?


Angående julgodis kan man ju strunta i att köpa hem chokladaskar, och bara äta hemlagat godis, då blir det garanterat inte lika mycket!


Här kommer recept på världens lättaste, godaste julgodis som är så mäktigt att du bara äter lite iallafall! Om du inte är som jag, swoff sa det när jag gjorde detta nyss här i mitt fantastiska provkök i Duvbo :D.

Ann-Sofie's Rocky Road


500 g choklad av valfri sort, go bananas på en dyr Anthon Berg eller kör ICA's block!

En påse skumfigurer

De nötter du råkar ha hemma, hacka! CA 5 dl


Mängder spelar ingen roll- vill du ha riktigt "knöligt" tar du mer nötter eller skumfigurer. Man kan också ha i gelegrodor eller gelehallon.

Smält chokladen försiktigt i en tjockbottnat gryta. Under tiden hackar du nötterna och klipper skumfigurerna i två eller fler delar. När chokladen är smält tar du av den från värmen o rör ned hacket. Bred ut på bakplåtspapper ca 3 cm tunt. Ställt ut i kylan så det stelnar. Skär i bitar. KLART! :)



A och O under ledighet är precis som på vardagar att äta nyttig frukost!


Mitt bästa tips är havregrynsgröt med äppelmos (Coops eller Euroshoppers innehåller minst socker o smakar mest äpple!) och ett kokt ägg, kanske en hårdbrömacka så har du grundat och kan äta för att du är hungrig, inte sugen, senare. Drick ordentligt med vatten hela dagen. Kaffe sätter fart på magen.



Planera in sociala promenader, varför inte njuta av vårt så sällt vita Sthlm? Umgås utomhus istället för inne, byt julfikat mot en promenad tillsammans. Det finns ju inget så underbart som att komma in efter en långpromenad o krypa upp i soffan. Ställ inte automatiskt fram godis utan gör en stor balja julte och ta en knäckemacka och ett juläpple eller en apelsin.



Ja det var mina egentliga tips. Det bästa är att röra på sig så mycket som möjligt. Sitter man o degar i soffan så äter man mer!



Idag vaknade jag sent och var hängig o trött. Lade mig alldeles för sent, det funkar inte för mig att vara uppe till midnatt även om det är underbart att vara vaken när Joe kommer hem. Men 22.00 till 07.30 är mina nattistider. Annars känns det som jag sovit bort dagen.





Vaknade iallafall till fantastiskt solsken och ett fantastiskt oväsen från spjälsängen. Inte skrik- nej nästan aldrig utan något sorts sjungande, men alldeles för tidigt för min smak Fick god hjälp av syster med att få lite städat hemma och tog en underbar snöknaster promenad runt en av sjöarna. Åt lunch med min gode vän Peter, känns som det var väldigt länge sen vi sågs. Sen knatade jag till Expert---och fortsatte på den inslagna temporära vägen bort från mina ideal. Jag. gör. fotojulkort. Gulp. Men de kostar bara 7 kronor o jag vet att mormor, morfaster. farfar o farbröder kommer bli glada så hur kan man låta bli?


Väl hemma hade jag föreställt mig en myskväll med julmusik o lite julgodisbak. Så blev det nu ej. Efter en ordentlig sovstund var Ebba sjövild. Jag ställde fram babygym, pedagogiska leksaker o bitring. Men icke. Babygymställningen välte hon och det enda som dög var vår tunga ljusstake och en tom blöjförpackning som hon försökte slita sönder och äta upp. Jag hörde inombords förmaningar om att barn inte ska leka med plast, de kan kvävas!! Oansvarig mamma!

Hon bajsade ner sig, och försökte sen vända sig på mage på skötbordet, med bajs överallt. Hon kräktes och torkade ut det på kinden, mig och kläderna. Sen fick hon tag i grötskeden och än sprätte än smetade ut gröt på mig, sig själv och golvet. Ena tofflan försvann någonstans i röran på golvet, men det gjorde inget, den var skitig som få, och den fina nya rosa sparkdräkten från New York var oigenkännbar.




Det var inte så här jag tänkte att det skulle bli, och det har jag fått lära mig de senaste 6 månaderna att det sällan blir. Ibland blir det bättre! Inte dag Men det blev rätt bra ändå. Sjöng lite visor och nu sover min fantastiska älskade lilla ängel. Jag är så stolt och fascineras av hennes energi, envishet, bestämdhet och ständiga (nåja) glada uppsyn.


Jag har druckit jasmin te och ätit godiset jag skrev om ovan och tittat på På Spåret. När jag bodde i Ottsjö var jag ibland själv i flera dagar i sträck så ibland njuter jag av en helt egen fredagkväll själv i soffan.

Träningen den här veckan har kommit på rejäl skam. Jag ska ut imorgon på backintervall är det tänkt. Fick lite sviter av svininfluensa vaccinet med huvudvärk o illamående.

Men nästa vecka är Joe ledig och då tänkte jag sikta på måndag, onsdag och kanske ett långlufs juldag eller annandag. Det är så skönt att träna när det är kallt o snö, lite längre uppvärmning så vänjer sig lungorna vid kalluften!


Sen ska jag o Joe på 80tals fest. Syster ska vara barnvakt åt trollet, och bistå med stylingen eftersom jag är lite bortkommen med smink och inte riktigt vet vad det är att ´tupera´.


Som avslutning en liten dikt som jag brukar tänka på, den är altruistisk o buddistisk på många sätt. Allt är ett, ett är allt. Allt vi gör, allt vi känner, hänger ihop.



Jag fostra vill min kärlek så

att den må likna solens ljus,

som famnar allt vad den kan nå

från rymdens klot till minsta grus


Karin Boye (förstås!)




Sköt om er!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar