Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 12 december 2009

Träningstips o lördagsfunderingar

Hej!

Träningschemat sprack som vanligt. Tors-fredag natt hade jag och Jonny Blund en besökare på vår dejt. Som ville ha nattamat 4 gånger vilket resulterade i endast 5 timmars sömn. Då tränar jag inte backintervaller dagen efter. Det är ett långt intervall pass att bara var vaken hela dagen.

Scorade iaf 4 plåtar till Pearl Jam i Dublin 22a juni. De tog slut på ca 4 minuter. Phu.

Men idag, lördag då vår blygsamma nordiska vintersol gjorde ett tappert hopp över horisonten var det dags istället. Laddade med hemmagjord latte och två ägg. Skulle gärna toppat med en banan men sådan fanns ej.

Tog mina asfaltsskor och ett uppvärmningsvarv runt en av sjöarna. Har sedan hittat en gata i Duvbo som är helt uppför. Jag brukar lura mig själv att " du behöver bara köra 3 intervaller idag" för att mentalt orka ladda. Som sagt, är inte i min vanliga form direkt...
Backen tog 2 minuter upp och svängde sedan ned på en annan gata och så repeterade jag det 5 gånger. Vände sedan mot centrala Sundbyberg och gjorde 2 backintervaller till, så totalt 7. Mycket nöjd! Målet är att köra ca 15 intervaller om 3-4 minuter. Loppet är långt o backigt, således börj jag träna långa o backiga intervaller. Det var lättare med långa backar när man bodde i fjällen men inga undanflykter, får lösa det!

Varför träna intervaller?

Det handlar om att höja konditionen helt enkelt, och som bonus, bränner du mer fett! Och intervaller går att göra på alla sätt, inte bara genom löpning.

Alla har ett så kallat "bekvämt tempo" det är där du känner att du kan fortsätta i ca 20-30 minuter för en vanlig motionär. För att höja detta bekväma tempo behöver du utmana dig själv och öka intensiteten så du närmar dig mjölksyra gränsen. Var den är, är ganska solklart, det blir tungt att andas, det bränner i musklerna.
I början räcker det med 1-2 minuter av ökad intensitet (fart/motstånd/lutning), kanske 3 gånger på ett träningspass. Den sista intervallen ska bli den med högst intensitet. Kör 3 intervaller eller så många du orkar under ditt vanliga konditionspass. Det ska vara en markant intensitetsskillnad och intervaller av kvalitet hellre än kvantitet. Som exempel- på en motionscykel skulle detta innebära en farthöjning, och/eller motståndsökning under intervallen så att du blir ordentligt andfådd.

Öka sedan på antalet intervaller för varje gång du tränar. Ett intervall pass i veckan, och du kommer märka skillnaden i din vanliga träning, vare sig det handlar om promenader, löpning eller annan träning. Du höjer alltså den nivå som du tränar vanlig konditionsträning på, och blir alltså snabbare starkare och bränner fler kalorier!

Ett fjällmaraton är ju otroligt jobbigt, jag har ingen egen erfarenhet men en god vän har vittnat om sin upplevelse då han var med i denna tävling 2008. Jag var med på ett av hans träningspass då vi betade av 2,5 mil av sträckan. (det var sommaren 2008 får tilläggas). Vi gav oss på den andra stora stígningen då man attackerar Ottfjället från dess nordvästra sida. Jag har aldrig maxtestat mina lungor och min mjölksyragräns som vi gjorde den dagen. O när man väl var uppe, ja då skulle man ju ner sen, och när benen skakar som på en nyfödd kalv och man ska hålla tempo på hala spångar o sank myrmark, ja det var jobbigt. Men man får blodad tand. Det är ju så underbart att bara köra sk**en ur sig.

Men för mig är det endorfinerna som är motivationen. Man blir ju rent euforisk. Många stora beslut jag tagit i livet har jag gjort just efter en löprunda. Jag sprang på en sälkoloni i Kaikura på Nya Zeeland i februari 2004 o bestämde mig för att inte åka hem till London efter semestern jag var på, utan flytta till Australien. Bästa jag gjort någonsin, även om tillvägagångssättet i backspegeln ter sig lite egoistiskt. Long story.

Sitter här o myser på lördagkvällen med en kopp te och tittar med ett halvt öga på ett program om klimatet. Jag är så less på dessa barnprogram, Robinson, Idol. Spare me! Det är verklighetsflykt på högsta nivå och vi med våra lyxliv flyr ju från verkligheten iallafall hela dagarna.

Har idag inte heller kunnat låta bli att börja titta lite på det jag ska jobba med i vår. Det är omgivet med en del sekretess förstås eftersom vi är ute på stora organisationer och får ta del av känsligt material men det känns otroligt stort, spännande, hedrande att få vara en pusselbit i ett arbete som säkerställer att Sveriges biståndspengar når fram dit de ska. Att människor ska kunna känna att det finns en poäng med att ge pengar till välgörenhet och kunna lita på att bistånd hjälper- det känns otroligt viktigt och jag är helt lyrisk att jag får jobba med det! To be continued!

Jag tänkte ge Joe lite sovmorgon imorgon men ett litet lussetåg får han räkna med, med en rufsig lucia o en väldigt liten gosig tomte i pyamas!

Glad lussehelg på er! Nästa gång ska jag dela med mig av mina favorittips för en god, men även nyttig o rätt hurtig jul! (Går under devisen "Gör som jag säger inte som jag gör! :P)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar