Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 9 oktober 2010

Kaffestinnt lördagsmorgondravel

Det är en magisk period. Det är en sisådär 20 minuter sekvens då jag, på tom mage, dragit i mig min första kopp kaffe på morgonen. Det ger ett rus som jag tror att jag upplever starkt för att jag har en väldigt lättpåverkad kropp och därför som en parantes ska vara väldigt försiktig med alkohol och andra droger.

Den här stunden är allt möjligt, även om jag varit lite butter när jag vaknat klockan 05.30 eller tidigare av min lilla väckarklocka med sitt "mamma" eller "titta". Sen går det över fast jag är rätt rusig hela dagarna. Jag gillar livet och känslan av att allt kan vara ett äventyr och lite speciellt. Allt. Åka tunnelbana, hämta på dagis, handla, gå till jobbet. Jag vill inte kalla det mindfulness men nu-uppskattning.

På Facebook ser jag ofta lättade uppdateringar om att det äääntligen är fredag. Helt förståeligt det är skönt med helg. Men borde vi inte också fira måndag? Vi borde vilja fira måndag! Jippi! Idag får jag gå till jobbet, som jag valt att ägna 40 timmar i veckan åt. Det här jobbet har jag valt för mig. Nähä? Känns det inte så? Kanske dags att fundera på varför. Kanske dags att tänka på guldkornen i det man gör för att det ska klirra den 25e. Om man inte hittar några guldkorn alls, kanske dags söka nytt?
Tiden går som konstaterat tidigare, fort och vem vill se tillbaks på livet och att man ägnat sig åt något där man hela tiden längtade till att det skulle ta slut.
Jag jobbar 75% och detta gör att jag ibland faktiskt på fredagar skulle vilja gå till jobbet. För jag har valt ett jobb som jag mår bra av och jag känner ger mening på ett större perspektiv. Det har inte bara tagit en dag, eller ens en vecka eller månad att komma till din känslan men det har varit klart som korvspad att jag ska jobba mot att få en vardag som ger en bra känsla i magen, hjärtat och hjärnan. Men som sagt, det tar kanske inte en dag att komma dit, men är du långt därifrån, och är fredagen mer än ett skönt av slut på veckan, mer som det du längtar till från måndag....då kanske du borde fundera på vad det är du gör under veckan? Är det det du vill?

Kom ihåg att hinder är det du ser när du tittar bort från dina mål.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar