Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 20 augusti 2011

Barfotaliv!




Vägen framåt

Barfotahälsa alltså. Eller barfotaliv. Barfotakänsla och barfotafokus.



Det jag menar och eftersträvar är och vill fokusera på med min blogg är det enkla. Det rena. Det ärliga. Det gäller både träning och livet i övrigt.

Vad gäller träningen så handlar det om att träna enkelt och effektivt och naturligt. Självklart kommer jag springa i bra skor ibland, men helt barfota, eller i barfotaskor kommer vara en stor del av min träning. Jag är helt övertygad om att kroppen inte behöver massa prylar för att prestera bra. Sen kan man undra, om vi är menade att kunna springa nakna, varför fick kvinnor bröst? Inte att jag har några men ändå.

Vad gäller kosten så handlar barfota för mig om att inte äta halvfabrikat. Inte äta massa tillsatser. Äta ekologiskt så gott det går. Hellre köpa en bra sak, än två dåliga. Det kan det bli färre råvaror hemma, men jag tror att det är en stor lögn att vi ska äta hundratals variationer av vete. Det gäller att täcka in de vitaminer och mineraler som behövs, och att inte tröttna så man tappar aptiten (känns ju jäkligt osannolikt för mig! :).

Det kommer kanske bli dyrare råvaror och färre. Och visst, plast är billigt, tillsatser med. Så vill jag handla mycket kommer det nog bli en besvikelse.

Det handlar om att förenkla vardagen så att inte tid går åt till sånt som inte ger energi och glädje. Ge bort eller sälja vidare det jag inte behöver. Köpa second hand oftare än nytt. Använda en bra produkt till ansiktet, inte flera olika. Klippa håret själv och ha en frisyr som jag inte behöver lägga tid på. Mycket av detta gör jag redan....vilket kanske syns :). Ha färre saker och skapa utrymme för kreativitet, inte minst för Ebba. Tid att vara utomhus och tillsammans.

Tillsammans med Ebba. Ensam. Tillsammans med andra.



Gitarr till mamma och gungstol till Ebba


Idag är Ebba på väg till cirkus med farfar och får sova över där. Jag är PMSQueen idag men försöker ignorera det. Har ätit så dåligt så jag skäms. Ätit mycket men inte bra alls och är sockersugen som få. Jag kan inte göra något åt att det nu slår till precis till Trian- det borde jag kunnat räkna ut.


Försöker äta vettigt idag och så blir det pasta till frukost imorgon. Det laddade jag med för ett av de bästa lopp jag sprungit, Sthlm Marathon 2003.


Det är så jäkla blött ute. Jag älskar regn men snortunna däck och svängig bana med kullersten??? på en sträcka. Vad f-n, jag har bara tränat landsväg! TVI TVI TVI ...jag ska bli positiv...snart...lite Foo Fighters så blir den här pmsknuten till en energibomb som jag ska släppa lös.... i vattnet imorgon, inte på cykeln, och sen när jag springer! :).


Återkommer med min blåbärs-triathlet-packning senare! Ha en fin dag nu ska jag storhandla mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar