Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 26 januari 2010

En drömvecka

Mina mantran för att få saker gjorda är att drömma lite, sen tänka konstruktivt hur jag skulle få det gjort. Sen planera. Sist agera. Fungerar det inte- tänka om.

En helt ny fas i livet börjar nu på måndag när jag ska börja jobba. Förvisso bara deltid men jag gör aldrig något bara lite. Ligger inte riktigt i min natur och den styrkan är också min största svaghet. Förut har jag försummat vilotid och social tid. Nu f å r jag och v i l l jag inte försumma min dotter och min hälsa. Så jag måste verkligen planera för att få detta att funka.

Vad är det viktigaste i livet? För mig är det Ebba och min familj. Sen kommer träningen. Och det är träning som bloggen ska handla om. Varför tränar jag? Varför tränar du?


Jag tränar för glädjen. För att vara ute. För att det är mycket tuffare att springa ute oavsett väder och vind än att springa på löpband. För att jag älskar blodsmak i munnen. Springa mig stum till bra musik. Frisk luft, kunna trycka på i en brant fjällbacke, komma upp på krönet och orka fortsätta. Känna lungorna spränga o svetten lacka. Love it. Sen gillar jag att känna att huvudet klarnar, jag blir pigg och energisk, skyddar min rygg och leder och håller mig friskare.
Jag kan klämma en pizza o godispåse utan att det gör något.

Sen är det tufft o snyggt med starka tjejer. Jag blir varm ända in i hjärtat av de tjejer jag tränat och tränat med. Är nog mest stolt över mitt gäng på företagsgymet i Reading i England som inte sprungit mer än en mile (1,6 km) och genomförde Reading Half Marathon 3 månader senare efter tuff, rolig träning, utan skador!

Såhär ser en dröm(tränings)vecka ut, för att få kanonkondition i uppbyggnadsfas för fjällmaraton augusti 2010, för att vara vig och smidig och stark på ett funktionellt sätt. För trots mina år som PT har jag aldrig sett nyttan av att kunna ligga på mage i en maskin och böja benen med motstånd i en perfekt vinkel....aldrig...(självklart vid rehabilitering är maskiner otroliga!)

Söndag- sovmorgon sen långlöppass, helst bara ätit en banan kokt ägg o kaffe med stadig middag från lördagen i ryggsäcken. Ca 1,5-2 timmars löp, lång stretch varm dusch o stor frukost. Sen soffan DN, gärna längdskidor på tv. Mys med familjen på em o tidigt i säng.

Måndag morgon- ashtanga yoga serie 1- tar ca 1 timme om man rappar lite. Jobba jobba jooooobba, lång dag på jobbet, får mycket gjort. Ebba glad med pappa och lite barnpassning av släkten!
Tisdag- Tidigt iväg t jobbet, lunch med brudarna. Hem på em. Styrka med boll- mycket core och egen kroppsvikt. Laga matlådor
Onsdag- Jobb, några timmar. Spinning-antingen jag som instruktör eller Boels pass. Eller tempolöp ca 8-12 km. Hinner förbereda lite inför de välgörenhetsprojekt jag har.
Torsdag- Ledig. Mys mys med Ebba, träffar mina mamma-kompisar, handlar. Loggar på och jobbar hemma 2 timmar när bebis sover snällt. Tvätt o städkväll.
Fredag- Intervall pass 8 x 2,5-3 min backintervaller, core styrka efteråt. Sjukt stor lunch ute någonstans. Myskväll med familjen
Lördag- Träffar kompisar o myser med Ebba o Joe om inte han jobbar.

Det här är en utopi! Men om man vet hur man vill ha det är det en mycket störra sannolikhet att man kan få det så. Man får planera o skarva. Oförutsedda saker händer och då får man släppa allt men har man en rutin att återgå till så funkar det. Rutin- låter ju trist men det här är ju en rutin av det jag v i l l göra!

Har du den veckorutin du vill ha? Värt att fundera på. Vad är dina träningsmål? Vill du ha hjälp med träning och kost- hör av dig! Det skulle vara roligt att hjälpa någon igen.

2 kommentarer:

  1. Ann-Sofie, tjockisen i Lilla Alby ropar help help:)

    SvaraRadera
  2. Va? ÄR det min snygga mamma-snurr-kompis som ropar? OK då tar vi itu med lite mål till sommaren! :) kram

    SvaraRadera