Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 28 januari 2010

Godaste linsgrytan


Hej hej!
Enligt ett program på P3 så ska man lägga ut en bild på sig själv och överhuvudtaget lägga bilder för att få fler läsare..jag kanske avskräcker men med risk för det- här är jag och min linsgryta!


Torsdag kväll- någon annan som undrar var veckan tog vägen? Min sista heliga mammaledig vecka! Efter en koll av jobbdatorn igår, och snabbscanning av 72 olästa mail så konstaterade jag att det var en viktig kurs idag! Nya direktiv om SIDA projekt granskning. Väldigt intressant. Bara att packa sig in till jobbet. Joe ute på långtur på skidorna idag.


Styrka på morgonen, om man slår ihop hantlarna så det låter tycker Ebba det är roligt att titta på. Det finns INGEN ursäkt att inte köra lite styrka hemma! Finns alltid tid, tar bara 20 minuter om man kör det som cirkelträning- allltså övningarna direkt efter varandra. Till exempel kör jag armhävningar x 20- sen core (bålträning) på bollen x 20 sen ryggresningar på bollen x 20 o sen rodd med hantlar 20 x och så detta 3 varv och sen lite planka o stretch. Ska försöka lägga ut några bra bilder på bålträning för vill man vara stark, skadefri, i balans och skala av centimeter runt midjan utan att ändra sin diet så är bål liksom the shit!!! Men det kommer senare!


Var var jag nu? Ja just! Ska återgå till den ursprungliga planen om att tipsa om snabb, nyttig, god, smart, mat utan e nummer som är klimatsnäll.


Dock gick jag faktiskt bet på ursprungsland på linserna i denna gryta. Receptet är fullt av kärlek, det blir det när det vandrar från vän till vän. Första gången jag åt detta var hos min goda vän Åsa när vi bodde i Östersund. Sen har jag modifierat den lite. Nu hoppas jag du gör din egen variant. Joe sliter sitt hår men jag hävdar bestämt att recept- de utgår man ifrån sen lägger man lite Kajsa Warg (man tager vad man haver) mentalitet och mod i grytorna och så blir det kalasgott!


Jajemen då sätter vi igång! Tar ca 20 min!


Ta fram: 1 gul lök, 1 gul paprika, 1 klyfta vitlök (äh ta två om du inte ska ragga ikväll) 1/2 paket linser, Santa Maria kokosmjölk (Äkta vara märkt- enda märket utan fuffens i!) 2 nävar fryst spenat

Kryddor: (ta de du har som du tycker om av dessa eller alla)

Lite senapsfrön, herbamare, vitpeppar, ingefära (endast lite), gurkmeja, curry, 1 lagerblad


Torrfräs senapsfrön, tillsätt olja, hackad lök, paprika o vitlök o krydda med resten. I med linserna. Fräs runt lite i kryddorna och hacket. Tillsätt vatten så det täcker linserna o låt bubbla på i ca 7 minuter,fyll på vatten om det kokar torrt tillsätt spenaten och kokosmjölken. Koka 3 min till, smaka av! Krydda mer?


Annars klart! Ätes med fördel med trevligt sällskap och pitabröd eller ris. Jag ska äta den med Ebbas farmor imorgon, det blir trevligt.
Nu ska jag kolla om Unicef har hört av sig angående min fråga om insamlingen vi ska starta.
Träning denna vecka:
Styrka måndag o torsdag (har inte tagit mig tid eller bett om passning så jag har hunnit springa än men gjorde ju ett bra 12 km pass i söndags)
Intervall imorgon. Laddad till tänderna, verkar bli mitt favoritväder, -7 ca och det är plogat därute!
Söndag- långpass
Kommentar om träning: Tränar du för att gå ned i vikt o struntar i kondition och muskler så är det bara att vardagsmotionera så gott det går. Men muskler bränner sjukt med energi jämfört med fett så gå på något allroundpass typ Pump eller motsvarande så får du det du behöver.
Vill du ta hand om dig- ja då tränar du styrka med fokus på bålstabilitet, ryggstyrka och smidighet.
Har du en skada- så satsar du på rehabiliteringsträning.
Har du ett visst styrkemål- så tränar du för det och stödjer upp resten av kroppen.
Tränar du för ett lopp eller bättre kondition så ska du köra minst ett intervall pass i veckan i den träningsform som antingen loppet är eller som du gillar. Variera intervallerna! Intervaller, som jag skrivit om tidigare är den bästa fettförbränning du kan syssla med. Efterförbränningen fortsätter i 24 timmar och du får en effektivare förbränning över huvudtaget. För konditionshöjning av klass är de ett måste! Ett längre konditionspass krävs också. Samt gärna styrka för att stärka och skydda kroppen. Men det är ingen nytta med att träna varje dag. Jag känner mig helt trygg med att köra 1 intervall pass och 1 långpass med ökad distans upp till 2 mil samt ett spinpass som försäsongsträning. Jag ger järnet och det blir ändå max 3 dygn till nästa pass. Kvalitet hellre än kvantitet.
Nu har jag skrivit utan närmare direktiv men det är för att förmodligen så tränar du där du kan be om mer specifik hjälp med ovanstående. Eller fråga mig! :)
Nästa gång...skriver jag om något annat! :) Ha det så bra





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar