Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 13 januari 2010

Medmänniskor- eller folk runtomkring

Det är en kall stad jag lever i. Fuktig kyla letar sig upp ur mälarvattnetsdjup, letar sig in mellan husväggarna i stan och innanför jackan.
Alla på pendeltåget vill bort. Man ser det i deras ögon. Det vintern bjuder på i form av njutning är inget de tagit del av idag. De har gått mellan de kalla husväggarna till sina fyrkantiga kontor, sina fyrkantiga jobb och ätit lunch ur en fyrkantig matlåda, eller stressat iväg till en lunchrestaurang. Klockan är kvart i fyra en onsdag i januari. Det är smutsiga skor. Fnasiga läppar. Torra händer. Grådaskig hy. Kanske blodpudding till middag. Men snart är det fredag.

Jag hade glömt hur det var att åka pendeltåg. Men det blev så idag. Och där, och på bussen mötte jag både "folk runtomkring", och "medmänniskor". "Medmänniska" med hund i hissen som höll upp dörren och hjälpte med vägvisning. "Folk runtomkring" på bussen som suckade o stönade när de skulle förbi vagnen. NEJ, jag ger mig inte ut i kollektivtrafiken för att jävlas. Jag skulle inte åka pendeltåg i rusningstrafik med en barnvagn om jag inte var tvungen.

Kall stad. Med varma fläckar av medmänniskor.

Försäljningen av lägenheten är igång iallafall. De senaste två dygnen har inte varit så lugna. Nattåget till ÖSD var en riktig olägenhet, "liggvagn" betyder mardröm för klaustrofobier som jag själv o sov kanske 4 timmar. Stressig eftermiddag i ÖSD (men väldigt trevlig förmiddag och lunch :)) och sen ett tåg ned som förmodligen hade vagnar från Dackefejden. Det var is på insidan av fönstret i kupén. Brrr.
Hon jag hyrt ut till har till slut bestämt sig för att köpa den! Var hos mäklaren idag. En välbekant om än obehaglig odör spred sig inne på mäklarkontoret. Så även sen på bussen. Visade sig att blöjsoppåsen följt med tur och retur eftersom jag glömt slänga den på vägen dit...jajemen jag är fit for fight för att börja jobba o vara klar i huvudet! :)

GRRR såg just på rapport om utförsäkringen av långtidssjuksrivna. Tant intervjuas utanför sjukhus efter rökpaus. Uppenbarlig rökare med rynkig hy o rökröst. "Nej jag mår inte så bra". Tant tycker synd om sig själv. Jag.blir.så.heligt.förbannad. De som röker år ut och år in och har problem med luftrör, får de verkligen samma vård som människor som inte använder en giftig vuxennapp?? De som klagar över krämpor måste väl för i h-v-e sluta lägga pengar på cigg o sluta röka först och se om det hjälper (vilket det gör det är helt solklart!). Vidare- tidigare, reportage om hemlösa. Jättesynd om dem och jag handlar gärna på Sthlms Stadsmission. Men vara hemlös och stå o prata om hur lite pengar man har med en cigg i handen från ett paket som kostar 50 kr o kanske blir över 1000 kr per månad?? Min empati sträcker sig inte dit, ledsen.
Folk går igenom såna helveten under sjukdom och fattigdom och så finns de de som frivilligt utsätter sig för att göra det värre för sig hälsomässigt och ekonomiskt- genom att röka.
Kontroversiellt tänkande? Ja men det står jag för.

Åh vad underbart det var att komma hem iallafall igår. Första gången jag var borta från trollet och hon luktade så gott o bebismjukt när jag snusade på henne i sömnen.

Idag går tankarna till de som drabbats av skalvet i Haiti. Unicef är på plats och varje krona räknas för dem o används där de behövs mest. Igen- stanna upp o tänk på hur det skulle kännas att få gräva fram sin familj ur rasmassor. Ingen höjdare. Då är blodpudding på en onsdag rätt ok! Jag avstod att handla med mig färdig middagmat idag och sparade på så sätt lite tid o kom hem till Joe snabbare. Så ger jag de pengarna till Unicef istället och fick på så sätt dessutom en present i form av lite tid, Fast middagen blev inte så spännande, ja inte maten iallafall. Sällskapet som sprätte gröt på mig var rätt underhållande. Så bra det kan bli ibland, o så enkelt.

Mitt förra inlägg hamnade längre ned bland inläggen, läsvärt för det är ett bra fiffigt recept med! :). Sköt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar