Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 26 november 2010

Det drar ihop sig

mot årets konsumtionshelg. Vadå helg? Det pågår ju från november. Och vi är ju så lättlurade. För vi sväljer kommerstrycket som blinda utmärglade gamar.

Varje år. Hör jag mig själv. Hör jag andra. "Vi ska inte handla så mycket. "Vi ska hålla det enkelt". Men det blir inte så.

Vi är ju så kloka egentligen, och vårt hjärta talar om att det vi mest av allt vill är att varva ned, njuta och umgås med nära och kära. Utan stress. Så varför blir det inte så? Vem är det som bestämmer över ditt liv? Din tid? Din december? Inte tomten, han finns inte, buhu. Om han fanns, skulle han vilja att du taggade ned.

Jag är också en människa i dagens Sverige och jag kryssar med min lilla korg på hjul som jag tar istället för kundvagn för "jag ska ju inte ha så mycket". (och det slutar med att jag får bära massa saker i famnen, tex idag en pulka hängades som en axelremsväska).

Jag kryssar där på den stora mataffären som säljer allt annat också, och de här färglada sakerna som kostar sånt som slutar på "9" och är märkta med röda lappar ropar på mig. Kallar från sin källa hos monetärt besatta företag och dess VD'ar. Kallar och undrar om jag verkligen inte behöver dem för att mitt hus ska se komplett underbart juligt ut?

Det uppmanas även från tidningar, kolorerad veckopress och även DN genomförde idag en välriktad pungspark mot pysselsamvetet. Gör din egen krans? WTF? Jag ska berätta hur du gör din egen krans att hänga på ytterdörren. Skit i det!! Släpp in folk istället så slipper de stå och vänta utanför. Var så tjenis med folk så de bara kan kliva in och slipper stå där och titta på ditt ris som du knytit ihop.

Det här är ingen inredningsblogg och slå mig gärna med valfritt tillhygge om det blir det. Förutom att jag är besatt av ljusslingor (kan se 3 stycken från där jag sitter nu) så kan jag inget om inredning. Avundas de som gör, som kan få det snyggt.
Men jag ska tipsa om det som är enkelt, mysigt och omtyckt att pynta med.
1) Ljusslingor. Likt Maria Montasalami eller vad hon heter som förespråkar tofsar så hävdar jag att ljusslingor lyfter vilket rum som helst
2) Adventsljusstakar- enkla vita eller röda. Släck allt (förutom slingorna!!!) och låt dem lysa.
3) Tända ljus och en hederlig gammal adventsljusstake. Kanske lyktor med ljus i.
4) Röd duk på bordet och skål med äpplen och lite kanelstänger och nötter vilket allt går att äta.

Resten kan du med gott samvete skita i. Och traumat 20e knut då boendet känns tomt då allt ska bort, minskar brutalt.
Missförstå mig rätt, pyntar du med glädje, så gört. Men är det det minsta jobbigt, så strunta i det! För du kanske inspirerar andra. Anonyma julnarkomaner. Som nästan drar efter andan i början av december (eller tidigare) och bara plöjer som en mullvad genom glöggmingel, julhandelträngsel, överflöd av mat och stress stress stress. Man tänker, att vara hälsosam, ta hand om sig och fortsätta sin viktminskning om man nu är på den banan, det är bara att släppa nu. "Det går ju inte" "man får börja igen efter nyår".
Till er ska jag göra en adventskalender, med ett hälsotips varje dag fram till jul. Tips på recept, tips på vettiga juklappar, träningstips.
Jag vet att andra bloggar tipsar om prylar och ger bort saker. Det blir inget sånt här. Det blir presenter som du kan ge dig själv!

För det går inte att köpa mys. Du kan lägga en förmögenhet på Himlas doftljus, ljusfat och carpe diem vepor men myset kommer inte ur det. Det kommer innifrån. Det försöker jag lära mig.


Idag har jag och Mikaela köpt skidor inför Operation Swedish Classic Hot Chica Style.Det tog lite längre än jag trodde men vi hade så roligt! Jag med tålamod zero blev lite miffed när jag inte fick med skidorna hem då de ska grundbehandlas. Oj vad kul det ska bli. Hoppas åka lite på söndag på Joes skidor om jag slutar snora. Ebba har feber och hostar. Bara att gilla läget.

Ut och njut, dra pulka, hoppa o lek i snön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar