Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 2 november 2010

Tvångstankar...

Mitt paradis. Då. Nu. Alltid.

.... de behöver inte vara dåliga. De kan vara rätt roande. Jag har tvångstankar. De handlar om att bli en präktig ordentlig mamma. Fast helt utspårat.


Jag ska förklara. Jag tänker på hur jag tänkte att mammor var. På hur mammor var när jag var liten. Mammor var, nog inte som jag tyckte mammor var. Men såhär tänker jag ibland, när jag får tvångstankar, att man skulle kunna vara som präktig ordentlig mamma.

Jag tänker att man har såna där jeans, som är höga i midjan, obehagligt obestämbart blå, smalare nedtill, lite för korta. Jag tänker att man står lite bredbent med handen på höften och småpratar med någon utanför dagis och säger att " nä men nu kan man ju inte hålla på och ränna runt, nu när man har barn!" Ecco skor, och nu snackar vi inte deras nya kollektion oh nooo nu snackar vi anno 1985. Den där grå som bara är sååå grå. De skorna. Jag tänker en jacka, kanske röd kanske beige, men den har kapuschong, och är regnavvisande. Jag tänker kort hår, det är snyggt med kort hår, men jag tänker praktiskt kort hår " för nu har man ju inte tid att hålla på".

Jag tänker föräldrarepresentant. Jag tänker gärna med i Hem och Skola. Inte de som slarvar bort pengar. Men gärna de som handlar mat med medhavda kassar, med lista och kuponger. Jag tänker mig den här stretande mamman i sina fotriktiga skor och påse till jacka och vill rycka ur henne ur sin självpåtvingade lagomhet.

Men det värsta är. Att jag tänker att de säger " det är en dag imorgon också". När det blir lite väl sent och livat. Men banne mig, det säger jag också. Idag slant det ur mig, till Ebba. Som inte fattar något annat än nu ändå. Men jag sa det, jag sa " Ebba, det är en dag imorgon också, nu ska du sova". Jag är där.

Fast inte riktigt ändå. Och jag är INTE där jag ser många mammor är idag. Det är heeelt sjukt vilken kommers det är. Det finns ALLT. Och de enda de små knytena behöver är att vara nära mamma, få käk o sova regelbundet. Hållas varma. Fantasi och påhittighet det har de medfött. Men den ska kuvas. Oh ja! Men det finns så mycket att göra nu för förstagångsföräldrar och du måste vara stark i din övertygelse för att stå fast vid att det nog inte behövs en speciell yberpedagogisk snuttefilt, inga tusentusenkronors skötväskor och MASSAtusentalskronors vagnar. Inga superergonomiska bestick, amningskuddar, babygym (vad är det för ord baby-gym?) Inga tusen nappflaskor, termometrar för välling och bladibladibla jag känner att jag faktiskt inte ens vet hälften av alla prylar som det tas hiskeligt betalt för. Det mest komiska är tv i bilen. TV I BILEN??? Vi åkte 120 mil på en dag när vi var små vi hade f*n ingen tv i bilen!

Låt barnen hitta på själva. Vad är det för fel att titta ut genom fönstret? Det är en saga man åker förbi om man bara låter det bli det.

Så jag landar någonstans däremellan. Jag är lite naiv eftersom jag fortfarande tror att jag är en ung mamma. Tycker det är lite krejzy att jag, som knappt vet vad jag ska bli när jag blir stor, ska lotsa en liten en i denna världen. Kommer på mig själv med att köpa blöjor med kupong jag klippt ut och titta i Råd och Rön efter vad som är de bästa vinterskorna för 1-åringar. Måste balansera ut det med att äta lösgodis till middag, titta på Family Guy och bli tårögd över 'Black' från Pearl Jams legendariska skiva Ten.

Man vill sitt barns bästa. Man älskar dem över allt annat. Men om man slutar stressa runt på alla aktiviteter, mässor och shoppa allt satans krafs till dem så får man nog mer tid till det viktigaste, lek och att släppa fantasin fri. Både sin egen och barnets. Det är den läxan jag tar med mig från den här bebisresan och från att ha sett stressade mammor runt omkring mig.

Tänkte dela med mig ett recept som är lite mitt-i-veckan-lyx. Det är räkröra som min faster brukar göra och jag testade en version idag. Det går verkligen snabbt och är lätt att göra.

För 3 pers ca. Fräs 1/2 hackad purjo med 1/2 grön paprika i olja, salt peppar och lite curry efter smak. Tillsätt en burk krossade tomater, rör runt, tillsätt 2 dl matlagningsgrädde, smaka av och krydda mer om det behövs. Låt bubbla ihop några minuter. Stjälp i så mycket frysta räkor du vill och när de är genomvarma är det klart! :) Servera med råris/pasta och lite parmesan.

Mitt träningstips den här veckan är att ge er ut på morgonen. Nu är det lite ljusare då, och mörkare på em. De flesta, som väl kommit igång, svär på att det är lättast att träna på morgonen. Då är det skönt att gå hem från jobbet och kura skymning sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar