Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 28 november 2010

Vasaloppsuppladdningen igång :)


Inte riktigt såhär fint var det idag på min premiärtur. Inte skidandes fram över gnistrande snö på mina egna dyra införskaffade skidor, utan mammas platta vallningsfria turskidor, med hennes för mig en storlek för små pjäxor. Men ju bökigare det är, desto mer njuter den här Vassberg som jag har i mig.
Får lägga till snålblåsten passet genomfördes i. Underbart.
Hade iallafall i nävarna mina nya Swixstavar som kostade ungefär som den utekväll jag cancellerade i fredags. Skidor, pjäxor o bindningar kostade lika mycket som min semestervecka i Marocko så nu jäklar ska det bli åka av.
Funderar över funktionen av snölandskap. Det är tystare. Det är....vitt! Där det annars är massa olika färger med skarpa konturer, är det mjukt böljande vitt. Sinnesintrycken får vila lite, för stora delar av det man tittar på, ser exakt likadant ut. Rogivande.
Är trött som en gnu men nöjd en söndagkväll som denna. Förkylningen som kröp på mig lyckades jag skrämma väck. Har varit hos mamma som tog hand om Ebba som verkligen är mer vild än tam. Det är det ena buset efter det andra, mer genomtänkt än det tidigare.
Ändrade bara lite i träningsupplägget mot vad jag planerat:
Måndag: 8 x slätintervaller för benen var trötta så iddes inte med backarna. Måste lära mig att hålla igen så jag verkligen orkar 8 stycken x 2 minuter. Jag blir så glad och tar i så hårt i början o det spårar ur sen och blir sladdrigt och tunglöpt.
Onsdag: Lite styrka och spinning.
Lördag: Lätt jogg 35 minuter, bara träningsglädje!
Söndag: Skidor med fokus på stakning 11 km.
Nöjd! Kroppen glad och starkare än förra veckan.
Denna vecka blir det som vanligt ett fokus på daglig balans av det som är viktigt i livet för mig: Ebba, vila, vänner/familj, träning, jobb, äta gott o bra, och ha jäkligt roligt samtidigt. Det är mycket som jag vill och bör göra, med hänsyn till jobb och andra åtaganden och det gäller som alltid att säga till i tid, om man inte tror att man orkar/hinner. Försöker lära mig det, försöker ha min skyddsradar på när det dyker upp tillställningar och uppgifter som jag spontant vill tacka ja till. Kommer det här bli roligt? Eller gör jag redan så mycket den här veckan, att risken finns att det blir ett "måste".
Det är svårt. Men har blivit lättare. Man måste bara ta det där djupa andetaget och känna efter, och veta att ingen dömer dig hårdare än du själv. Alla förstår.
Träningsfokus den här veckan blir att hålla igång, och sen ge mig ut på ett 15 kilometers skidpass (snöberoende!) på nya skidor på söndag.
Måndag: Styrkecirkel på gymet med stor risk för blickar från andra gymbesökare. Har inget behov av att bygga stora muskler, de ska f u n k a. De ska slitas ut till sista fibern, de största först, sen mindre och mindre. Detta bygger inte på 3 x 12 reps utan på hur hårt jag tar i.
Onsdag: Sjukt bra musik i lurarna, varma kläder och jogg hem från jobbet med extra runda- ca 7-8 km beroende på mitt humör. Ingen press.
Fredag: Någon form av löp och sen lite BBB: Balans, bålstyrka bastu på gymet.
Söndag: Skidor 12-15 km och en redig stretch och bamsemiddag av valfri sort på det. :)
Nästa inlägg tänkte jag skriva lite om vätska under träning.
Sköt om er!

2 kommentarer:

  1. Tänk vad härligt den dag då du får åka i ett sådant vackert väder som på bilden, då finns det ingen annan plats man vill befinna sig på :)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jo det blir klassikern och om allt går bra - Stockholm triathlon! Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera