Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 9 december 2009

Dagens tips!

Hej!

Tänkte ge lite bakgrund till varför jag ska ta mig upp och ned för 2 fjäll nästa sommar, helst springandes. Först o främst så gillar jag att träna. Att vara i naturen, o helst fjällen, med löparskorna hårt snörda, svetten lackande, bra musik i lurarna (men även att tvärstanna o lyssna på tystnaden) och lungorna sprängandes i bröstkorgen, det är sann lycka.
Sen skulle jag hemskt gärna göra något för välgörenhet igen. När jag bodde i London var jag bra på det men nu var det ett tag sen.

Skepsisen mot välgörenhetsorganisationer är förståelig och rättriktad men likväl ska vi vara otroligt tacksamma för att det finns organisationer som agerar i de länder där det av olika skäl råder stor fattigdom, orättvisor och svält. Många reagerar på bilder och nyheter från dessa länder, men det är sällan vi gör något för att hjälpa. I det långa loppet tror jag förstås att det är fred, demokrati och rättvisa som kommer krävas för att ta människor ur fattigdom, förtryck och övergrepp. Organisationer som Amnesty agerar mycket för människors rättigheter. Andra organisationer försöker hjälpa dem som redan har det svårt. Till exempel SOS Barnbyar tar hand om bland annat föräldralösa barn vars föräldrar dött i krig eller av t.ex AIDS.

När det alltid handlar om krig och oroligheter i nyheterna är det lätt att denna information bara blir en grå massa. Och det är lätt att säga att man inte har tid och råd. Har du inte tid- ge pengar. Har du inte råd- ge av din tid.

Vi tillhör alla de allra allra rikaste i världen. Så råd har vi. Sen förstår jag att man inte vill ge surt förvärvade skattade pengar till organisationer där man sen hör att det inte når fram. Men, det är väl ingen ursäkt att inte göra något? Jag känner att jag måste göra något. Jag äts upp innifrån varje dag. Det är flera bilder och flera nyheter som etsat sig fast och jag kan inte sova om jag inte gör något. Närmast till hands ligger förstås att sätta sig in i mammors liv. Tänk dig att amma ditt barn, men du har ingen näring och barnet svälter ihjäl i din famn, med svullen mage och grånat hår. Det går inte att ignorera.

Det är ingen som mår bättre av att vi inte tar hand om varandra och klart man får ha sina "i-lands problem" o vara sur när man missar bussen o får en fläck på kläderna, det är inte det det handlar om! Men vi har väl alla något vi kan göra för att hjälpa? Konkret- donera. Mindre konkret- uppskatta hur bra vi har det. Kasta inte mat, köp inte onödiga julklappar. Jag hörde någon gång, att gör det du kan göra framför den fattigaste människan i världen. Jag skulle inte kunna kasta mat och stressa upp mig över att handla julklappar till människor som redan har allt. Kanske krävs det något riktigt drastiskt som kommer höja ögonbryn, men tänk i långa loppet vad det kommer värma inombords!

Vad är det då jag ska göra? Vad har detta med ett fjällmaraton att göra? JO, jag vill samla in pengar per stigmeter och per kilometer jag springer. Devisen är "många bäckar små". Och pengarna ska gå till Unicef. En organisation jag har stort förtroende för. Till saken hör ju också att jag arbetar på ett ställe som just granskar biståndsorganisationers ekonomi. Om du vill göra något gott, stöd Unicef via mig! :) Inte bara gör du något nyttigt för behövande, jag får lite pepp också att verkligen träna för detta! Jag kommer starta den insamlingen efter nyår so watch this space!

Jaha vad har hänt annars då? Igår var min syster och två goa vänner här. Vi bakade pepparkaksmuffins som vi spritsade, och gjorde knäck. Knäcken blev otroligt god, och otroligt kladdig. Problemet är att den nu finns inom räckhåll, i frysen bakom mig....mums mums.

Ett tips för otroligt god knäck är att ha i bakpulver, lite ströbröd och lite kakao. En värmländska som rör i grytan och en östgöte som hackar mandel verkade också göra sitt till. Småsystrar som håller i ens bebis är ovärderligt!

Angående träningen så är veckans mål att köra
* 1 mil med minst 40% terräng (gjort i söndags)
*1 spinpass med mag och ryggstyrka (gjort idag!)
* Ett yogapass med styrka (lördag)
* Ett löppass med backintervaller på ca 1 timme (fredag)

Sådär nu har jag skrivit ned det nu måste det hända!

Tack för att ni läser, kommentera gärna.

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar