Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 6 december 2009

Smal, klimatsmart paj utan E-nummer!


Hej igen!


Skulle ju göra detta inlägg imorgon men nu är jag i farten så det är lika bra att göra det nu!


Jag tänkte försöka ge recept på enkla goda maträtter som inte orsakar så mycket disk, tar för mycket tid, och som är klimat och energismarta på olika sätt. E nummer i maten är ett omdiskuterat ämne, vissa E nummer är ok, vissa kan vara skadliga och vi kanske inte ännu har sett effekten av dem. En otroligt intressant hemsida är http://www.aktavara.org/ där du bland annat kan söka på E nummer du ser på förpackningar och se hur de framställs och vad för risker det finns. Det går snabbt och är en bra vana att lägga till för att kritiskt granska vad vi stoppar i oss.


I och med det här receptet fick jag faktiskt ta bort osten jag tänkt använda för att göra rätten helt E-nummer fri! Den innehöll nämligen nr E-250, ett ganska vanligt e nummer som i djurförsök visat tecken på att vara cancerframkallande (Källa: Äkta Vara). Jag menar inte att man ska ta bort alla e-nummer ur sin vardag men tyckte det skulle vara roligt att göra en maträtt helt utan, för att visa hur enkelt det är!


Vidare- pajer är ganska feta ofta, men detta är en proteinrik, vegetarisk smal och god paj som är tok-enkel att göra och jag har även tänkt på att försöka spara lite disk! Tro mig, jag är sambo med en kock o jag lagar bara enkla saker- resten får han göra! :)

Varsågoda att testa!


Ann-Sofies Smala Smarta Tomat o Feta Ost Paj


Ingredienser: DEG: 75 g svenskt smör, 1 ekologiskt ägg, 1/2 burk kesella , 3,5 dl ICA eco rågsikt o vetemjöl

FYLLNING: 3 ekologiska ägg, 3dl eko mellan mjölk, 1/2 burk 1% kesella, 2 tomater (gärna eko o titta på ursprungsland), 100g Apetina Feta 10% Riven parmesan- titta efter KRAV märkt! valfria kryddor!


Ta fram en 1 liters bunke och en gaffel. Sätt på ugnen på 200 grader.

Värm 75 g smör så det blir mjukt, blanda med en halv burk kesella och ett ägg. Salta med Herbamare eller salt. Tillsätt 3,5 dl mjöl. Rör tills du får en fast deg. Tryck ut denna i en ugnsform, gärna med lite tjockare degkanter. Nagga o förgrädda i 10 minuter. Sätt in när du är klar, strunta i om ugnen är det.


Samma bunke samma gaffel, blanda resten av Kesellan med 3 dl ekologisk mellanmjölk och 3 ägg. Krydda med Herbamare, peppar och Herbes de Provence.


Ta ut det förgräddade pajskalet. Häll i fyllningen. Skär fetaosten i strimlor och lägg i. Skiva tomaterna och lägg ovanpå. Riv över parmesan. Skjuts in i ugnen på 200 C i ca 35 min. Skaka formen lätt för att se att fyllningen ´satt´sig. Ta sedan ut formen och ät med rucola ost. Voila, så lätt var det att äta;

Klimatsmart: Alla ingredienser är vegetariska, de flesta svenska. Paj är lätt att spara så du behöver inte slänga resterna och endast ugnen användes för uppvärmning och minimalt med disk.

Ekonomiskt: Billig mat!

Näringsmässigt: Inga tillsatser och E-nummer.

Nyttigt: Smalt, mättande och GI!


Detta var dagens goda gärning!


När vi ändå är inne på mat- här är tips på långlivade väldigt allsidiga råvaror:

Herbamare- örtsalt jag använder istället för salt (ja förutom i gröt...) Passar till allt!

ICA's Ekologiska Rågsikt med Vetemjöl- går att använda istället för vetemjöl i de flesta bakverk, även söta. Relativt billigt för att vara ekologiskt!

Fiberberikade havregryn- Gröt är otroligt billigt och nyttigt. grynen kan också användas i bröd.


Ha nu en trevlig söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar