Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 20 december 2009

Söndagsreflektion

Det var länge sen jag vaknade och kände den där stumma tyngden i kroppen som man får efter en natts festande. Den gjorde återinträde imorse med besked!


Tro nu inte att jag konsumerade produkter från Apoteket Röda Näsan igår nej nej, det gjorde övriga festgäster så det räckte o blev över :P.

Lillasyster gjorde en fantastisk insats som barnvakt, och nanny, sminkade o fixade kläder också gjorde hon. Underbart.



Men när man inte sovit bra på flera nätter och sen dansar till Ice ice baby (näääästan som de gör i videon) och till Can't touch this (igen, likt videon, tyckte vi!) till klockan 2 på natten och kommer hem till on/off 6 timmars sömn 5e natten i rad. Då. e. man. trött. som. en. örn.


O jag hade så mycket jag skulle göra idag. Åka t Jakan, göra Jansson, städa. Göra knäck. Långpromenad. Men det är bar att slääääääppa! Släppa! Så det gjorde jag o det blev en rätt bra dag ändå!

Snön har vräkt ned o vad det märks på människor. Iallafall runt sjöarna här i Sumpan, alla liksom bara lyser av snö-lycka. De som springer ser liksom extra hurtiga ut, "titta på mig jag trotsar snön". Sen fattar jag inte de här människorna som i vanliga fall ser ut som en korsning av skogsmulle-estetnörd- och goth och tar med sig det modet på träningspasset? Durr? Kämpa sig runt med värsta stora toppluvan, palestinasjal, stora tunga tröjor? Durr durr doooooh!

Det vackraste med jul och vinter är en snötyngd gran eller tall i mörkret. Det är där julen gömmer sig. Alternativt kan det vara inne i ett av ljusen i adventsljusstaken, det är därför när de sänder från tv från någon adventskonsert alltid avslutar med att zoooooma in på ett ljus, har ni märkt det??
Nu är det 3 dagar till julafton o Joemannen är ledig från imorgon. Han är trött som en örn han med. Och tidsoptimist. Jag ligger verkligen i lä och då är jag ju ganska ökänd som sådan. Därav faller våra utfallsäpplen alltid väldigt långt från att-göra-äppelträdet men friskt satsat ungefär en tiondel utfört verkar vara mottot här hos familjen Forsmark-Turlock. Jag har en krit-tavla i köket där vi skriver upp allt vi ska göra. Det är kalas, verkligen för man glömmer ju så lätt. Så när man känner sig kreativ så kan man ta sig en titt och...rensa balkongen? leta kyl o frys? Att listan växer ser jag som ett hälsosamt tecken på att vi umgås, leker med Ebba och är utomhus istället!

Nu vill jag ha mer snö. Mer knarr under fötter. Mer röda kinder efter en långpromenad. Mer julté. Mer Karl Bertil Jonsson och Fanny & Alexander. Mer extra stort julkorsord och mer läsning. Mer brasknaster. Mer av allt sånt som inte handlar om att köpa massa saker o stressa runt.

Tydligen är KRAV-skinkorna snart slut. Fler än någonsin har köpt getter kor o kycklingar, pennor, vaccin etc till bättre behövande. Det kanske har en väldigt liten effekt på världens fattigdom och orättvisa men ett tecken är det iallafall vill jag tro.

Även den längsta resa börjar med ett steg!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar