Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 25 februari 2011

En halvmara, kusinbesök och stumma lår!

Ambivalensen slog i taket här på förmiddagen. Så fort jag släppt blogginlägget så tänkte jag NÄ jag ska åka! Ebbas pappa Joe var på väg hit, som ju skulle åka var det tänkt och då tänkte jag att då kan vi åka upp i vår bil, men han visade upp sina röda, och lite vita halsmandlar och var inte frisk alls. Feber hade han inte, men det var ju enligt en vanlig termometer- inte en karl-termometer som nog hade visat 40 C minst!!


Då kom jag och tänka på Johan, vår gemensamma kompis, att jag kanske kunde åka med honom. Men Johan bor ju Norge för sjutton!
Jag har ingen lust att köra själv 84 mil t o r. Jag vill verkligen inte det.

Joe lade sig på soffan och var "helt paj" och jag tänkte att det var spiken i kistan. Så DÅ bestämde jag mig för att dra ut på långlöp och göra min egen helg.



Det här är förresten en talande bild hur det ser ut hemma hos oss: Ebba med min gamla resväska sen jag var liten, med sin kanin i famnen. En träningsboll och gitarr i bakgrunden.


Självklart ringdes det från jobbet så hann jobba ca 1,5 timme.


MEN SEN böt jag om och gav mig iväg på ett löparäventyr utan krav på fart eller distans men med ett fast delmål att krama om min fina kusin Jessica i hennes affär Halldor i Gamla Stan.

Satte av i lugnt tempo med Anna Ternheim i öronen längs vattnet förbi Pampas Marina, Kungsholmsstrand och sen...är jag ju så dålig på stan men en runda kan jag efter 2 varv x 2 genomförda lopp- Sthlm Maraton! Så vid Stadshuset sprang jag bort mot Rålis med Västerbron som mål.
Jag saknar -10 grader och sol, det var tungt i modden. Sen tar det ca 30 minuter för pulsen att stabilisera sig runt 150-155. Upp till en timme känns det som jag "kommer igång" Efter 60 minuter är jag inne i ett flow. Sen kan allt hända!



Över Västerbron in på en kiosk för lite sportdryck och vatten, vidare ned vid Långholmen och längs södermälarstrand.
Sen över vid Slussen och sprang, tja där, där slottet är, fortsatte en sväng bara för jag hade flyt förbi Kungsträdgården och rundade Berns. Mycket folk som röker här. Här och i Solna får man alltid synka andningen för att inte dra in carcinogener. BLÄ!


Men sen svängde jag tillbaks mot Slottet i modden. Modd är en sak men parera modd och turister är en annan!

Upp till Jessica som har en så fin mysig affär precis på Stortorget nära där den där kulan sitter i väggen. Letar ni efter presenter till barn- look no further, det finns så söta stickade saker och fina mössor. Även jättefina smycken och häftiga ljusstakar för -just nu- vrakpris! Det finns förstås tröjor, mössor och fina varma vantar för vuxna också!





Jessica tog hand om en då-17,5kilometers löpare på bästa sätt:
kaffe. lite musli med blåbär och så fick jag dessa fantastiskt fina vantar!
Då får man lite mer energi. Så iväg igen sen och jag var varm och go men mina lår var lite väl varma. De var stumma!! Aldrig hänt mig förut (eh ok efter 40 km). What??? Det var moddens fel. Det är väl det som kan hända när man springer 1.45 och sen tvärstoppar. Borde jag veta. Snopet. Visste att jag skulle kunna skaka loss det men min tränings-orgie-helg har ju bara börjat! Så svängde av upp mot Fridhemsplan, köpte med nödproviant för att kunna göra någon middag man kan bjuda trollfröken på, och tog tuben hem.
Så det blev en halvmara, nästan exakt i lugnt stadigt tempo, 21 km på ca 2.08, och då var det mycket rödljusen där runt Kungsträdgården. Och så modden. Bra form!
Nu skulle tydligen Joe åka och jag har stått i valet och kvalet igen, slå mig med en stekpanna någon. Gjort energibars. Tittat på högen med tvättade träningskläder. Hittat en skidvante, den andra är konfiskerad för gosedjursändamål. 21 km löpning är väl som en najs uppvärmning 2 dagar innan?
Men nu har jag bestämt mig. Jag ska:
1) Sova ordentligt
2) åka massa skidor imorgon, inte i Ursvik utan testa nytt i Sthlms omnejd. Vill åka tills lungorna och axlarna skriker "stanna!!!"
3)Äta gott, hur mycket jag vill av vad jag vill.
4) Hyra 3 filmer jag inte sett och ligga still under en filt och titta på dem.
5)Springa mer på söndag. Köra lite styrka. '
Med andra ord, ta ut mig fysiskt, men vila helt mentalt. Och det känns fantastiskt.(intalar jag den envisa som bor där inne).
Nästa vecka börjar träningen mot TEC. Jag är så sugen att sätta mig och knåpa träningspass nu, för att synka det med fartmålet på Kungsholmen Runt men ska vänta till måndag. Även om jag inte är garanterad en plats på TEC ska jag ju vara med på något sätt så jag ska förbereda mig till tänderna och vara beredd att springa 5 mil 9e april. Ingen logistik kan stoppa mig då, inga avhopp och andras hälsor. Inget boende och transporter och valla. Bara jag. Förutom en stukad fot har jag aldrig haft en löparrelaterad skada så det är bara uthålligheten som ska in och den sitter i skallen och kapillärnätet.
Känns fantastiskt enkelt och konkret och jag längtar så efter att fortsätta springa.....bara rulla ut steget vidare in i total lycka.
Ha en fin helg!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar