Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 20 februari 2011

Veckans träning och nästa

är temat på söndagar.

Det är ingen rolig läsning. Den är rätt deppig. Den ska bli bättre. När jag fått snurr på mitt nya liv och jobbmängden minskar något. Då ska jag springa och skutta mer! :)

Vecka 7 blev alltså:

Måndag: Lite planka och ryggresningar hemma med 2 små barn runt omkring som min goa granne Anna underhöll.¨
Onsdag: 6,7 kilometers rusning hem från jobbet.
Fredag: 13 kilometer njutåkning- lite skejt- jag kan inte låta bliiii!'
Lördag: Spinning som instruktör- kunde inte låta bli att vrida på ordentligt under Kings of Leons "Crawl" som är min backlåt. Så lite träning blev det. Sen 3 x 1 min planka 3 x 15 latsdrag med rep, 3 x rumpövning och 3 x 12 armisar. Som känns idag. Fan. Jag är ur form igen.



Idag började jag min kolhydraturladdning. Det började med en smaskig omelett som satt bra och var rätt hoppfull. Klarade lunchen med kycklingvingar, grönsaker och en rågskiva med massa ost. Klarade fikat med kaffe och proteinshake. Ok jag åt ett paket korv också. Med hög kötthalt.

Nu är jag så satans hungrig och har köpt hem köttfärs och vitkål och broccoli o spenat och ska se vad jag kan svänga ihop av det.



Nästa vecka är alltså Öppet Spår vecka. Läser trådar på Funbeat om träningsmängd och det pratas om 40-50-100 mil träning. Jag har åkt ca 20 mil. Som längst4 mil- inte ens hälften! Tror ni jag bryr mig? ;). Men hade ju såklart velat åka mer. Men mitt utgångsläge är oftast-ensamstående-mamma-som-blev-matförgiftad-men-har-bra-uthållighet. Det är inte mycket jag kan göra för att förbättra kondisen såhär sista veckan. För varje dag som närmar sig loppet- är det mindre och mindre man kan påverka träningsmässigt. Det gäller att:

1) hålla igång energiproduktionen i musklerna

2) hålla igång blodflödet

3) Hålla sig frisk och hel

4) Hålla sig utvilad

5) Hålla sig välhydrerad och välnärd

Måndag ska jag, tack vare Ebbas fantastiska farfar, åka 2 mil i bra fart med fokus på att trötta ut armarna rejält. De hinner återhämta sig snabbt, och ska få en liten tur till på fredag eller torsdag. beroende på när jag hinner med tanke på allt jobb..neej inte tänka på det nu.

onsdag ska jag springa hem från jobbet för att ge mig lite energi och pepp, köra lite styrka direkt och sen börjar jag äta kolhydrater och dricka lite mer vatten. På fredag åker jag 30-40 min skidor med bra musik och tänker hur jag vinner Öppet Spår och det är Dave Grohl (mitt frikort- sångare i Foo Fighters) som är kranskull..e? Vi firar min vinst i en privat badtunna med mer blåbärssoppa och Ben & Jerrys.

Allt detta hänger på ett minutiöst schema där jag har planerat vad jag ska göra på jobbet när Ebba är på dagis, och vad jag ska göra mellan 1945-21.45 då jag kan jobba hemma när hon somnat innan jag måste lägga mig, synkat med de deadlines jag har på jobbet under veckan. Middagar är även planerade för henne och mig. Inte riktigt så jag vill att mitt liv ska se ut någon längre tid men just nu- är jag sjukt taggad för att få det här att funka.

Har sett till att vara ledig lite, i fredags em och kväll, lördag dag och en stund på dagen idag och nu är Ebbas pappa här och jag kan jobba ostört ett tag till. Med ett litet break för bloggen :).

Ha en mysig söndag kväll! :)

4 kommentarer:

  1. Du kommer vara grym på Vasan ska du se :)

    SvaraRadera
  2. Jag började köra lite intervaller (eller rättare sagt fartlek) runt nyår och hann med några pass innan köldknäppen kom. Vi har knappt haft varmare än -18-20 grader senaste månaden och det är för kallt för att jag ska kunna blåsa på full sula ute och jag vägrar löpbandet. :p

    Jag kommer ta upp intervallträningen igen så fort det blir lite mildare, nu när jag har fått gnälla av mig om min långsamhet så känns det mycket bättre. ;)

    SvaraRadera
  3. Håkan- tack! :)

    Jenny skönt att höra att jag har en till utomhusstreber! Jag vägrar också löpband! Gött- då kommer du bli snabb i vår! :)

    SvaraRadera
  4. Jag hade åkt ungefär lika mycket i fjol och ca tre mil som längst. Det reder sig.

    SvaraRadera