Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 21 februari 2011

Jag har hittat mitt skidMojo!

Såhär ser en dag ut i mitt liv:

0600 klockan ringer. Eftersom jag lagt mig vid 22.00 är jag utvilad men vaknar till långsamt. Om inte Ebba väckt mig tidigare. Det gjorde hon inte imorse så jag får vara i badrummet några minuter själv och yrvaket blinka, skrapa tungan (japp massa skit rensas ut där under natten- skrapa bort det först- drick vatten sen!). Sen vaknar hon och vi gör hennes morgonrutin, tar på dagiskläder, gör välling och myser lite i soffan.

0630 Ebba tittar när mamma gör sig iordning- det tar 10 minuter inkl påkläd och smink och hår- igen glamourtjej direkt. Packar dagisväska, jag tar fram förberedd frukost, lunch och mellis till mig som jag tar med till jobbet i min dataväska som väger ett TON känns det som. Jag är snorhungrig redan nu men det är inte läge att börja äta frukost hemma.

0700 Lämnar Ebba på dagis. Pratar med en god vän som sitter i bilköer medan jag stänger av pendlarSthlm så gott det går.

0740 Loggar in på datorn på jobbet, äter frukost, idag kesella, youghurt och hemmagjord musli. Tittar ut lite över Karlbergskanalen bort mot stadshuset på folk som joggar och längtar ut lite. Dricker MASSA KAFFE

0900 går till min fantastiska kund. Jobbar väldigt koncentrerat hela dagen..eller..inte hela dagen idag...

1500 Handlar lite proteinmat ( kycklinbröst/keso/varmrökt lax) på Ica, skyndar hem.

1530 Snabbvallar skidorna, byter om, sätter mig i bilen.

1550 Tränar *

1800 Duschar och äter snabbt. Skulle inte äta mer än 200 g kolhydrater efter träningen pga kolis-urladdningen. Funderar på hur mycket det är och tänker hur jäkla skönt det är att inte vara slav under kaloriräkning i vanliga fall. Höftar med 1 banan, en Berry youghurt och 50 g pasta...jäh jäh. Till det: Köttfärs med grönsaker. Keso. 2 stekta ägg med ost på. En korv. Besatt av korv.

1830 Tar emot Ebba i dörrensom varit med farfar. Leker lite, läser bok, dansar, dricker välling och nattar.

1930 Tvätt, disk, plock, blogg, jobb, surfar lite på nätet och drömmer om löparläger, lopp och annat skojs.

22.00 Läser klart DN och sen några sidor i "Drottningmorden"

22.30 Somnar Godnatt! :)

Det här * var idag inte ett träningspass. Det var något helt annat. Det var en sån där dans med moder jord. Det var. Mitt bästa skidpass. Alla kategorier. Mina damer och herrar, JAG är en skidåkare.

Det var runt -9 och väldigt lite folk. Väldigt fina spår. Jag tänkte att jag börjar med 10 km för den är kuperad och backig och jag får träna på balans, staka, tugga backe och svänga skarpt.

Började åka. Jag började åka! Jag åkte skidor. Som man ska. Jag är lång, jag är stark, långa armar, långa ben. Tog i i uppförsbackarna, blev flåsig men kunde öka igen direkt när det planade ut. Fick köra om, blev inte omkörd. Kroppen bara sprutade av energi och den gick rätt ut i en helt svajnigt bra teknik. Jag kunde stå och bara staka på raksträckor med bra fart. Satan i gatan.

Det började skymma, med sådär puderrosa himmel som det blir, gnistrande snö. Keane i lurarna, jag drömde mig bort. Var i Ottsjö, i tystnaden och lugnet. Inga problem, ingen vardag, bara jag, min fullkomligt sprudlande kropp, skidorna stavarna och snön.

Trots att jag körde mer stakning än..ja det där vanliga kors tvärs åkandet så gled jag in på 10 km på 50 minuter. Ja jag vet det är ingen fart för en vanlig åkare, men jag har aldrig åkt milen snabbare än 1 timme. Och alla som varit i Ursvik vet att det är backigt. Något har verkligen lossnat när man går från 60 till 50 minuter på 10 km.
Tänk om jag haft några veckor till? Ett till redigt långpass? Men så kan man inte tänka. Man ska göra det bästa med det man har, där och då. Då kan man vara nöjd.
Efter dessa 10 åkte jag 8,5 till med mer stakning. Ville verkligen krama ur allt ur axlarna och tror jag gjorde det för jag darrade när jag skulle ha Ebba på ena armen sen.
Jag tänkte lite på att jag inte ätit knappt några kolhydrater sen lördags kväll. Tänkte att det verkligen inte gjorde någon större skillnad. Hade med mig en liten flaska med maltodextrin, men det var nog lite lite för att ge effekt egentligen.
Nu är det dags att slå på jobbdatorn igen. Mikaela stackarn har bihåletrassel direkt på sin förkylning och vi har visst blandat ihop helgerna för henne vi skulle bo hos i Sälen...jag är inte till så stor hjälp denna vecka då dagarna går i ett huj men underbara Mikaela verkar fixa det mesta... Vi håller tummarna!
Jag hoppas att DU får uppleva ett sånt träningspass jag hade idag. Man kan leva länge på det!
Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar