Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 4 augusti 2011

Jobbdag och ryggräddning i Åre

Dagens kontor - Åre Bageri

God morgon! Idag igen fick jag vänta på att Ebba skulle vakna. Är det tystnaden? Är det fjälluften? Är det att hon kanske faktiskt vaknar men hör att vi är i närheten och slappnar av och somnar om? Jag vet inte. Hon vaknade iofs mitt i natten och sjöng sin paradvisa " ja må ho leva" några varv men sen somnade hon om.


Får jag sova så här mycket så kan jag snart bli mitt allra energirikaste jag. Nu ska jag bara vara hel också! Det var säkert bara för jag skrev att "jag aldrig blir sjuk så jag kan lata mig lite med träningen" som jag slog mig. Jag tränar dessutom allsidigt och har inga förslitsningsskador (nu kommer det väl en sån också!). Men vurpor och olyckor kan man ju inte göra mycket åt.


Jag är lite svullen och blå om låret men det gör inte ont någonstans idag så jag hoppas dra iväg på min 2,5 mils utflykt över Ottfjället imorgon.


Lunchen idag på Åre Bageri hade jag höga förväntningar på. Men blev lite besviken, allt var så oljigt. Jag som brukar backa 2 gånger på buffe orkade knappt en tallrik med maten. Inte att man ska äta massor. Men all mat verkligen dröp av olja och jag mår lite illa!


Åre Åre Åre. Bästa tiden är nu på sensommaren tycker jag. Åreskutan är egentligen ett ganska fult berg. Knaggligt men med mycket yta att röra sig på. Yta är viktigt i byn också på sina ställen men det finns ett djup och en ro och frid här om man tittar igenom alla märkeskläder.


Mitt Åre kostar ingenting, bara lite mjölksyra i benen. Ett par stavar om du vill använda såna. En kåsa. På vintern åker folk runt som påbyltade paket med prislappar runt kanske 20 tkr inklusive mössan. På sommmarn nuförtiden- ganska påbyltade också om de cyklar och nu kostar bara cykeln kanske 50 tkr. Dyra sätt att transportera sig upp o ned om man tänker efter. Men naturen är gratis.


Norrmännen kommer hit och handlar på Konsum och Systemet. Ryssarna kommer och handlar överallt. Vecka 9 och 14 håller byborna andan, då kommer de rika från Stockholm hit och parkerar överallt även i diket när de letar fram adressen till stugan de hyrt för en annans månadslön och gör hål i golv på hotell över hela dalen med slalompjäxor där de balanserar sin svindyra gulaschsoppa på lunchen. Det finns något för alla i denna lilla by som infrastrukturmässigt möter en stor utmaning där den ligger i en sluttning med berg ovanför och sjö nedanför och E14 som en kroppspulsåder mitt i.


Fler och fler hittar hit under sommarhalvåret och det är så kul att se. Det är så vackert här med de gröna skiftningarna med fläckvis snö och alla de leder som nu markeras i klart orange gör att alla kan ta sig ut på fjället och känna friheten.


Maffig lunch!


Jag har hunnit jobba undan det mest akuta. Funderat lite på vad jag vill göra under hösten. Under våren. Vad jag måste göra nu för att det ska ske. Mycket funderingar på det privata planet. Mycket tankar på vad jag ska göra med all den utbildning jag har bakom mig, på hur jag bäst ska komma dit jag vill, med den situation jag har nu.


Nu ska jag låta Magdalena på Åre Naprapaterna göra magi med min rygg och titta på knäet.


Lämnar er med en bild på Ebba som skulle "till joppet" igår efter maten. Med en midjeväska i knallila av det missvisande märket "Fashion" och sin picknickväska styrde hon stegen till några av byns hästar. Rätt ned och uppför ett djupt dike. Det var bara att följa med!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar