Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 3 augusti 2011

Knäsmäll o slöstyrka

Idag hände något speciellt- jag gick upp före Ebba. Han till och med dricka en kopp kaffe i lugn och ro.

Gav mig iväg på ett 10 km pass efter en lätt frukost med en liten portion gröt, ett äpple, 3 koppar kaffe med mjölk och ett ägg. Tänkte köra tusingar men jag var liksom inte riktigt igång. Började peppa mig själv, kom igen nu. Det ska vara jobbigt. Det är bara till vägen och tillbaks. Det är de här passen som ger fart. Mitt slöa jag svarade att jag behöver inte. Tuffa jag vann på vägen dit. Jag drog 2 tusingar i någon sorts 4:30 fart med 200 meter jogg emellan. Men sen började höger knä strama.

Fattade ingenting. Tittade ned..men schezus amalia. Knäet var ju svullet. Det var dessutom blått på utsidan av låret nära knäet. Hur hade jag kunnat missa det och vad kom det ifrån? Ja just! Jag vurpade ju igår. 5 km hemifrån. Suck. Hade ju telen med så ringde Årenaprapaterna och fick som tur var en tid imorgon hos Magdalena som gick lös på min rygg på WorkoutÅre. Ryggen krånglar ju också runt min L5 som rör på sig så hon får slå två flugor i en smäll.
Knatade hemåt men blev så hungrig så rev av de sista 2 kilometerna i löptempo som för mig är ca 5:10-5:20 tempo. Nog ingen större fara men svullet knä funkar inte att träna hårt med. Har gett det order att fixa sig tills fredag då jag ska ut på en 2,5 mils stint med runt 800 stigmeter. Japp jag ska upp på berget på bilden. Bakom vårt hus. På andra sidan sOttjön. Ottfjället som mäter 1265 möh. En 3e del av Vertexbanan kommer jag beta av och ta en sluttning som är nästintill vertikal känns det som.
Sen drog jag och mamma och Ebba iväg på loppis och fika på Hembygdsgården i Undersåker. De ställer varje sommar första helgen i Augusti till med storfika efter gudstjänsten med inte bara 7 men säkert 10 sorters kakor vad jag minns. Ebba fick en "stut" som är tunnbröd med fyllning men Ebba som är en klok tjej plockade ut fyllningen. Barn, tar om de får de godaste ur livet. När slutar vi med det? Och hur lång tid tar det tills vi börjar igen? I'm so there.

Min bästa lilla kramiga trollunge.

Sen var det dags för lite styrka. Hade svårt att hitta något tungt nog att köra rodd med och hade Ebba med mig men det gick bättre än förväntat. Hon lyfte sin hink när jag nedan körde rodd med en tung kruka. När jag gjorde axelpress använde hon en lång pinne. Hon räknade när jag gjorde armhävningar. När jag gjorde planka tyckte hon dock att det var färdigtränat och lade sig på mig. Det blev inget hårt pass alls men vad faaasiken. Jag ids inte pressa mig själv i alla discipliner. Bara ATT jag går runt och letar tillhyggen för att träna muskler utöver de drabbningar de råkar ut för när jag simmar, cyklar och springer är jag nöjd med. Jag måste fokusera på bålen. Resten får liksom vara ett plus bara det sker.

En styrkekruka tränar med en annan kruka

Imorgon ska jag jobba. Det börjar knaka i sömmarna i min inbox och "to do" listan är lång. Det närmar sig Lidingöloppet och eftersom min arbetsgivare är huvudsponsor och jag kommer ha hand om funktionärer och jobbar med vår egna löparsatsning med fantastiska 607 anmälda till dags dato så har jag att göra och 6 veckors semester utan att beta av lite uppgifter- går inte!


Ser faktiskt fram emot en dags jobb på Åre Bageri då jag tror vår Årefilial har semesterstängt. Om du har vägarna förbi- säg hej! :)


Ha en fin kväll nu ska jag krypa ned med fjällutsikt på ena sidan och Ebbas snosande på den andra och läsa Born to Run.





1 kommentar:

  1. åh, önskar jag var i åre så jag kunde ta en fika med dig. eller äta lite frukost kanske. ääälskar deras frukost!! hoppas knäet ger med sig. inte schysst av scotty att uppföra sig sådär...

    SvaraRadera