Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 15 augusti 2011

Vardag..och jag tycker!

Sånt som jag drömmer mig bort till

Upp 05.45 när trollet kommer knatande med 4 gosedjur och klättrar upp i sängen.


Lite gos och kram.


Omelett med spenat och persilja. Kaffe Kaffe kaffe.


Packa jobbväska, matlåda, träningsväska.


Läsa Pippi, dricka låtsasfika. Lämna över till pappan.


P1 i lurarna, DN i handen. Blå linjen. Trångt varmt.


8:05- inne på kontoret. Mail mail mail. Svara. Skicka. Stämma av. Äta frukt och youghurt med mysli.


10.30 Kundbesök.


11.45 Lunch bestående av linsgryta med morot, fetaost, tomater och två tunnbrödskivor (det som fanns hemma).


15.00 möte


16.30 Träning


17.30 springa hem


18.00 "ta över" Ebba. Leka, plocka tvätt, torka upp.


19.00 Börja nattprocedur...


20.00 ...sover liten. Mamma bloggar, gör matlåda. Skriver listor. Slänger ett getöga på nyheterna. Letar lägenhet. Kanske ringer någon jag känner om jag har ett uns av energi kvar.


21.30 Försöker lägga sig och krypa in i böckernas värld eller plugga in lite näringslära.


Vardag? Kanske. Det är min vardag. Ibland känns den fruktansvärt inrutad och vardaglig och jag avundas de som när de "inte hinner" ändå kan välja att sen sticka ut och springa vid 20.00. Jag kommer ingen vart då. Jag är hemma och nu har det gått så långt att jag faktiskt vill vara hemma den här tiden på kvällen. Vill helst inte ha besök då. Vill vara tyst och ja, jag sitter framför datorn men jag sitter och spinner planer och drömmar och jag tittar aldrig på någon serie på tv och sällan på film.


Jag har valt mitt liv. Där jag är nu, där har jag hamnat på grund av val jag gjort. Vissa jäkligt smarta, vissa inte så genomtänkta. Jag älskar mitt liv och är stolt över var jag befinner mig och vad jag presterat.


Jag har saker jag vill förbättra, jag har jättejobbiga konflikter i mitt liv och en jättestor oro för en nära person. Jag kan inte ändra hur någon annan beter sig. Jag kan bara ändra på hur jag är, hur jag tänker. Det som hände igår eller tidigare- kan jag inte göra ogjort-men vad jag tar med mig från det är mitt val. Vissa saker kan jag ändra på på en minut, på en timme, tills imorgon. Andra saker i mitt liv kan jag inte styra om med snabba ryck- men jag kan börja jobba mot dem nu.


Jag läste den här artikeln och det är ju så sant. Det är så många som fegar, som bara "ja det här är bara vad lilla jag tycker och man ska aaabsolut inte tala om hur andra ska göra". Nej det är väl så sant. Det ligger inget retoriskt smart i att säga "gör så här". Men tycka får man, och bör man!


Det här är min blogg- välkommen hit! Jag skriver vad jag tycker. Tar du åt dig- kanske det var en öm tå. Tycker du emot- så är jag jätteintresserad för jag gillar att ta till mig olika ståndpunkter.


Jag tycker: Att man alltid har ett val. Jag tycker illa om folk i "offerkoftor". Jag har någon nära som skulle kunna se sig själv som ett offer pga saker som hänt utan dennes kontroll. Men instället väljer att se de val och möjligheter denne har. Jäkligt inspirerande. Sen har jag andra runt mig som pratar om "man". "Man hinner inte". "Man kan inte". "Man bör inte". Det är de som ofta skiter i att sopsortera för "ska man hinna det nu också". Det är de som klagar på sitt jobb- trots att de ju på något sätt måste hamnat där. De " pratar om "vi" och om "dem". De ser det som att saker händer dem att det då är vägs ände. Klaga- för all del, men kom med en ide om hur du ska ta dig ur det som gör dig på dåligt humör.


Man har alltid ett val. Och: Alla förändringar börjar med en tanke. Varför inte.."tänk om jag vågade....."


Ha en fin dag- nu ska jag testa hur mina ben känns med ca 100 kollegor på vår gemensamma träning ikväll! :)

1 kommentar:

  1. Hej
    Vill bara säga att jag läser din blogg och hejar på dig. Du har helt rätt. Vi lever alla vårt eget liv. Man ska tusan i mig vara rädd om det och sin tid. Nu är nu.

    Keep it up!

    SvaraRadera