Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 7 juni 2011

Hava hjälm. Skola cykla.

Boullans lyxsallad- bra energi





Fy fasiken nu är det för mycket. Och mer blir det. Min jobbagenda brister i sömmarna och allt måste vara klart innan den 15e juni då de sista deklarationerna ska vara inne hos Skatteverket.

Det som inte måste vara klart då- ligger som en stor osorterad hög efter och nu skjuts min semester dag för dag framåt. Ogilla!


Jag tror jag har koll men så pling ramlar det in ett mail- kollar du detta? Och jag kan inte säga "nä" för det är mina ansvarsområden. Delegera är inte så lätt när nästan alla sitter i samma sits och det tar för lång tid att sätta in någon i det jag gör.



Idag tappade jag säkert 2 timmar effektiv jobbtid då Ebbas dagis var stängt! What?? Missat det. Så är det ibland. Lika glad var hon för det som fick go bananas på mammas jobb. Bästa bästa mormor kom till undsättning och jag fick sätta mig på mitt "andra kontor"- Café Boullan i Sumpan. Det är lugnt. Det är gott kaffe och lunchen ovan får till och med mig mätt. En stund.

Men min middag är så tappad: 1 lammkorv. En smält ostmacka med grillkrydda och ordegano ( har du inte prövat det har du missat något). En snickers. En liten påse tacochips. Inte något av detta passar som middag förutom lammkorven. Men det gör inget. Jag äter så bra annars.


Inom kategorin "mitt första triathlon" har vi nu äntligen lite händelser och rörelse att rapportera om. Ingen cykel inom räckhåll förutom den avdankade mountainbike jag fått tag på. Prylnördarna inom cykelbranschen skulle nog skratta så deras vadderade brallor sprack om de såg mig träna på den men vad andra tycker är ju som bekant inget jag bryr mig om. Hade inte kommit så långt då.

Men jag tänkte iallafall införskaffa något så fundamentalt och enkelt som hjälm och pump. Är du nu icke-cyklist så lär av mitt misstag som följer!

Scenario: Annie, Ebba och mormor går in i välsorterad cykelaffär. Annie: Hej jag ska köra mitt första triathlon och behöver en hjälm.

Cykelhandlare (CH): En triathlonhjälm?

Annie: (tänker) Nej cykelhjälm?? Finns det triathlonhjälm?? Som man också simmar och springer i??? Som det står triathlon på???

Svarar: Eh, ja jag antar det. Vad kostar de då?

CH: ja ca 1500 kr

Annie har inga referenspunkter men tycker det låter dyrt. Frågar om finns billigare. Blir visad vad som ser ut som normal hjälm, fast lite Star Wars.

CH: Denna kan du även ha i stan.

Annie- tänker: Finns det hjälmar man inte får ha i stan? Tar denna hjälm iallafall för att inte verka bortkommen. Dyr hjälm. 550 kronor. Hoppas ramla mycket så den betalar sig.

Vidare- cykelpump

Annie: Jag behöver även en pump. Tar en pump som hon tror hon förstår hur den funkar. "Är denna bra?"

CH: och nu kommer det ... " Det beror på vad du ska ha den till".

Annie (förstummad, chockad, tittar efter dold kamera): Jag tänkte pumpa cykeln med luft.

CH tittar på Annie samtidigt som Ebba tutar i en tuta hon rivit ned. Det hela är som en dålig amerikansk sitcom.

CH säger: Det beror på vilken cykel det ska vara till.

Annie (bestört) Jag kommer ha 3 cyklar. Måste jag ha 3 pumpar??? Kan jag inte pumpa ibland på en bensinmack. Förstår du nu varför jag håller på med löpning? Man behöver bara skor!!!!

CH: Ja och ben.

Det hela slutar med att Annie resonerar sig själv fram till att köpa den nästan dyraste pumpen för den såg ut att få plats i en liten ryggsäck.


Det här var alltså inte ens i närheten av en cykel och jag är redan förvirrad. Men nöjd. Har hjälm. Kan pumpa däck. Nu ska vi hitta en cykel!


Ha en fin kväll!!!



6 kommentarer:

  1. Hahahahaha, du är så sjukt rolig! Fan vad jag kände igen mig!! men puckade försäljare, som inte förklarade... som han höll på skulle du ha prutat till dig en handbroms iaf! :)

    SvaraRadera
  2. Haha hellre en gas då än broms :)

    SvaraRadera
  3. Haha! Känner igen mig, vad är en triathlonhjälm egentligen??? Cykelpumpen har jag lärt mig, men för två månader sen stod jag där och skulle köpa cykel och allt därtill. Nu, 135 mil på cykeln senare, vet jag lite mer, men det är så mycket man ska kunna! Men kul är det, på cykeln trivs man! Susa fram i 30-35 km/h på en landsväg i bra väder är riktigt härligt!

    SvaraRadera
  4. Ja jag hoppas det! Men jag vill liksom vara där redan nu!!! :)

    SvaraRadera
  5. Hahaha...det där är en anledning varför jag väntar ett tag med att förverkliga mina triathlondrömmar ;)

    SvaraRadera
  6. Skillnad mellan en cykelhjälm och en triathlonhjälm = 1000 spänn?

    Usch vad jag känner igen mig när du beskriver jobbet. Att knte kunna be om hjälp för det tar bara längre tid och berget bara växer! Men snart, snart har vi tagit oss igenom ännu en vår sen väntar vild semester med galna barn :)

    SvaraRadera