Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 8 juni 2011

Varför? Därför!

Jag ser mig, oss i deras ögon ibland. Jag känner hur den där pusten av frisk svett man får i ansiktet när man möter en löpare liksom slår som en knytnäve i deras dåliga "jag borde träna-samvete". Jag känner hur det är lättare då att slänga ur sig ett wannabe-nonchalant " att man orkar liksom" . Än att uttrycka att "åh jag skulle också vilja springa just nu".

Jag bryr mig inte.

Jag hör ibland. Till och med nära vänner. Som undrar varför man "offrar" sin fritid till träning. " Vadå man kan väl inte bli elit när man är över 30 år?". Som att det är målet. Hör hur det tolkas, enfaldigt att vara för att man vill gå ned i vikt. " Du behöver ju inte gå ned i vikt, varför springer du så mycket?". "Vadå varför ska inte du ha en bulle, du som tränar så mycket".

Jag registrerar, men jag bryr mig inte.

Jag hör min inre röst, i intervall nummer 3, i den dallrande hettan där jag stretar hjälplöst sist efter mina gasellkollegor. "Annie vad göööör du?" "Anniiiii du måste inte" "Anniiiiiiii hem!".

Jag registrerar, funderar, men jag bryr mig inte.


Dagens träning

Men jag undrar hur segt det ska vaaaaa liksom? Snälla Niclas peppar- säger att de springer fort och då gör ju jag också det eftersom jag ju "inte ärså långt efter". Räknar i huvudet. Kommer fram till att det inte går fort alls för mig: 400 meters intervallerna går på 1:40-45. 200 meter på ca 42 sek.

Måste vila ett varv för mina lungor och mina fötter är flera mil ifrån varandra och jag får desperat mentalt pussla ihop mig själv till att kunna förflytta kroppen 400 meter snabbare än joggtempo en gång till. Tunnelseende. Tekniken falerar: rak överkropp o ok armpendling men hör hur stegen förlängs istället för att bli fler. Duns duns. Kortar upp, tripp tripp, blir mer samlad, längre, får lite mer energi men känner mig så tung. Klumpig. Långsam. Seg.




De här passen är så bra. De är så mentalt knäckande men någonstans ska de väl ge mig mer fart.

Hade en konstruktivt lunchmöte med världens bästa Magnus idag och han tyckte jag helt sonika skulle ta bort långpassen. Kanske varannan vecka. Men det är ju inte uthållighet jag behöver träna på. Det har jag ju- ge mig 5 mil och jag ger dig superAnnie. Ge mig fart och Anniesnigel kommer och gnäller sig igenom hela passet.


Träningsegoslapparhelg 17-19 juni


Jajemen- nothing more- nothing less. Ebbabus är borta med pappa nästa helg och jag saknar henne som turkisk peppar efter träning men då ska man göra det bästa av situationen. Så här ser drömscenariot ut och som vanligt I put it to the universe och gör mitt bästa!

Torsdag- kickoff med ideella sektorn på jobbet- ut på Lidingö och käka ska vi!

Fredag- Backträning i Hammarbybacken- intresserad? Hör av dig! Kanske en after work på söder med min bästis om hon har tid.

Lördag- Cykla- här konstaterar jag att jag behöver låna en hoj med SPD pedaler om det ska hjälpa min träning. Cykla ut till mamma och fira syrran som tagit examen i Miljövetenskap GRATTIS!!! Äta tårta. Cykla hem. Totola ca 4 mil. Eftersom jag inte cyklat mer än ca 5 gånger, och max 6 km på 10 år kan detta bli intressant. Tror ni jag har cykelbyxor tror ni på tomten. Hjälm o pump är ett stort steg. Jag måste ladda med bra svar när jag ska ta diskussion med CH om vad för cykelbyxor jag ska ha. "Hur stor är din rumpa?" "Vad ska du ha dem till?" Den är jättestor och jag ska ha dem i cykelkorgen med blommorna på.


Söndag: Torde benen vara i bitar, jag i fosterställning men armarna relativt intakta och då passar det ju bra att göra något annat jag är dålig på: simma. Jag vill simma utomhus och jag vill ha hjälp med teknik.


Sen är drömmen att springa Säpojoggen i barfotaskor i stan. Säpojoggen som går enligt kortegevägen som Vickan o Danne åkte. Kostym, vit skjorta is ON. Jag tror jag gör en egen variant iofs mht värmen men tycker det är ett så skojsligt initiativ så skulle vilja avsluta min tokträningshelg med det. Om inte Ebba kommer hem på em för då..ja vill jag vara hemma! :)


Nu- mer jordgubbar och läsa bok. Kanske till och med skrämma grannarna med lite gitarrspel på balkongen. Måste öva in "Imse Vimse" till nästa jam session med Ebba (hon spelar munspel).

Se till att ha det bra! :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar