Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 6 juni 2011

WTF är det som händer och musik för alla tillfällen

Barefoot- the way to be







Men öööööööh. Så sa kroppen idag. När vi skulle springa lätt. När hjärnan beställde fartlek i 8 kilometer. Öhhhh det är varmt. Vars är sjön?



Jag vet inte om det är mina tornedalska rötter som spökar but this chica no do heat! Vilket man kan undra hur det fungerade i Australien? Sådär va. Jag älskade vår, höst o vinter speciellt där- mycket för att vågorna var grymmast på vintern men också för att jag reagerar så starkt på värmen. Jag sprang sällan efter 08.00 mellan november och mars. Brukade ibland bli för varm när man satt på brädan så brukade vänta på vågor i vattnet med näsan över ytan. Skaffade våtdräkt till vintern men blev tokigt varm och klippte helt sonika av den från midjan och nedåt. När jag konsekvent genom vintern där surfade i endast shorts och denna avklippta "tröja" i 2 millimeters tjocklek paddlade en dag en gammal sk "local" (alltså där hemmahörande surfare) förbi och frågade: "Where are you from, Siberia?" " No Sweden!" sa jag. " Well it's the same" svarade han! :). Så alltså -jag är varmblodig. Varm. Springer utan problem i -20 grader. Då kan jag reglera klädantalet. Plocka av, plocka på.



Det är svårt att plocka av mer än till korta shorts och löparlinne när man ska transportera sig från Torsgatan till Sumpan utan att riskera att få löpturen ersatt av plingplongdroska.



Idag tyckte jag att jag hade vilat. Ätit hade jag inte så bra iofs men jag skulle ju bara springa 8 km. Möta upp lilltroll och hennes farmor vid Nationaldagsfirandet här i Sumpan.




Jag joggade 1 km i olkart tempo tills Garmin behagade telepatisera sig med vem sjutton det nu är den pratar med. Tog nästa km i 5:06 tempo. Sen tog jag slut. Totalt. Oh. Ah. Oh. Mama. Oh. ma ma frecken running suicide. Jag hittade ingen inspiration whatsoeva och var ett tag fast besluten att skita i allt vad hette kortlopp att göra. Skulle bara springa långt och sakta, bara sikta på Ultralopp. Inte springa Lidingöloppet. Inte springa fort på hela sommaren. Bara lufsa o bada.



Det var samma sak när jag skulle springa Sthlm Marathon 2007 och det var 34 grader på Ö-malms IP vid starten: Jag får inte ihop det i huvudet när det är för varmt. Jag drack en islatte vid starten och lufsade runt 4,2 mil.




Kom inte till någon bättre insikt alls sen faktiskt. Bara ren plåga. Problem med magen också.



Hittade Ebba hos farmor o lillan verkade dåsig o såsig av värmen och ville bara sitta i mammas knä.



Tog oss hem till vår 34 gradiga lägenhet och nu åkte faktiskt allt av, på både mor och dotter. Jag stod inte ut och Ebba är en liten nakenfis hon med så protesterade inte. Städdags var det också och Ebba tyckte det var jätteroligt att mamma kröp runt naken och torkade. "Mamma didl naken" sa hon flera gånger. "didl" betyder torka och det säger hon till mig att göra mest hela tiden. Vad hon än spiller " Mamma!! didl!!".





Veckans träning




Ja om jag inte smälter bort (och jag får klaga för jag har inte klagat på kylan på heeela vintern och man får klaga på en men inte båda!) så är det hårdkörning som gäller.


Måndag Idag. 7,5 km fartlek. Några km i 5:20, några på 5:06 och några långsamma. Vi drar ett svettigt streck över dagens pass helt enkelt.


Onsdag: Tusingar med Running Sweden på jobbet.


Fredag: Mjölksyra och maxpulsträning med Lisa vid Hagatippen. För er oinvigda kan jag berätta att det ligger i utkanten av Hagaparken och man springer upp på resterna av gamla Klarakvarteren. Det är f ö stans högsta artificiella kulle. Brant är den iallafall. Fin utsikt.


Söndag: Ska jag hjälpa till på Running Swedens Lidingö- kick off. Musse Mohammed föreläser, det blir teknikträning med Fredrik Zillén och sen ett 75 min pass.



Det får räcka denna vecka helt enkelt. Kanske slänger in några plankor och lite rumpa för min Bach 2011 form. Vilken beach och vem som skulle bry sig är fortfarande oklart.





I övrigt är det så mycket på jobbet så jag får lite svettningar bara av det. Men jag kan inte jobba över så mycket nu. Jag vill hämta Ebba i tid på dagis och ha tid att vara med henne för hon är mammig och pappig just nu och det finns inte en deklaration som kan vara viktigare än tiden med henne.



Om någon undrar vilken låt jag skulle lyssna på för att komma över mitt värmeslag så är det den här. Helst live. Vilket kommer bli verklighet om 16 dagar. Så mäktigt.


Hoppas ni har en fin kväll. Nu är det bara 29 grader här inne så nu ska jag städa vidare. Phu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar