Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 13 september 2011

Siddharta eller att finna lyckan där man är

Det var så lustigt när jag tänkte på det. För exakt 3 år sen på dagen, var jag i Australien. Jag var och hälsade på i Byron och bodde hos min kompis Nic i hans föräldrars snurriga hus uppe bland kullarna med hästhagar och fantastisk utsikt omkring.
Just idag, tisdagen för 3 år sen var jag lite förkyld och stannade inne hela dagen istället för att åka ned till stränderna och surfa, yoga och hänga med mina vänner, främst Manik min gamla hippiebuddie.
Jag plockade lite mullbär och drack då som nu avkok på citron och ingefära. Ensam där med böcker och dator som sällskap i det snurriga huset på 4 plan. Det var väldigt blåsigt den dagen och det var utan att vara melodramatisk som om det var förändringens vindar som blåste. Livet var lite i limbo. Jag lekte med tanken att flytta tillbaks till Australien och hade precis dagen innan kollat upp yogainstruktörsutbildning (som finns en masse i Byron). Jag funderade på att göra den där mastern i Marine Science. Jag funderade på mycket medan vinden slet i träden.
Idag är Jacqui hemma hos mig. Det är en blåsig tisdag och hon var lite seg imorse och stannade inne. Har suttit och funderat på saker efter ha fått veta andra saker igår.
Våra liv är så olika. Jacqui reser världen över och kan hoppa på vilka projekt som helst. Hon lever i resväskan och har vänner och kontakter överallt. Jag är en mamma i en förort till Stockholm. En av dagens höjdpunkter var att Ebba självmant kissade på pottan två gånger. Jag kan ha bajsblöjor med mig av misstag i en påse på väg till jobbet. Mitt liv är just nu en serie postit-lappar.
Men vi är båda nöjda och glada idag. Båda söker lyckan. Båda har likt Siddharta i boken sökt lyckan världen runt men inser att den måste man finna här och nu. I vardagen. Lycka för de flesta är kärlek, trygghet, lite utmaning, skratt och hälsa. Den har ingen geografisk position men sitter inombords.
Livet hade varit annorlunda om jag tagit andra beslut för 3 år sen. Inte alls säkert att jag varit lyckligare. Inte säkert att jag varit här. Men nu är jag det. Och jag är lycklig. Lite stressad just nu. Men med en produktiv twist.
Imorgon: jobb, zumba, jobb, löpträning, föräldramöte. Nu förbereda och sova.
Go find your happiness! Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar