Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 19 september 2011

Tänk om....om rökning

Tänk om de som rökte fick dra ett kort varje gång de köpte ett paket. Detta var kopplat till deras patientjournal och när de sökte vård första gången så fick de helt enkelt sluta röka. Annars fick de inte tider lika fort som andra som inte köpte cigg. På så sätt kan storebrorsamhället användas till något som faktiskt gynnar oss som inte röker eller de som varit så duktiga att de slutat. Vi får vård snabbare och de som väljer att medvetet sabba sin hälsa får det lite långsammare, men de får det. Folk får göra vad de vill med sitt liv men när du röker när jag är ute och springer och mina lungor suger i sig mer luft än vanligt och din rök drabbar mig DÅ inkräktar du på mitt liv genom att inte ta hand om ditt eget.
När jag kommer till vårdcentralen för att jag tar itu med ett medfött hjärtfel då vill jag inte bli bemött av en rökig raspig röst och en "jag hade rökpaus för 20 minuter sen och har inte tvättat händern" lukt i kassan.
När jag går in i en liten affär vill jag inte att du släcker din cigg precis framför mig och a) slänger den på marken och b) blåser ut luften i dörröppningen och sen stinker ned affären med din nikotinegoistiskhet.
När jag ändå är igång..Systembolaget!! What the... alltså jag fattar att de ska göra vinst och expandera och utveckla och vill folk ha sprit kommer de fixa det men 400 000 barn i Sverige lever i familjer med alkoholmissbruk. Ska vi hjälpa deras rikspuckade föräldrar att ta hem spriten utan ansträngning? Nej det måste göras jobbigt. Det är lite pinsamt att stå på Systemet med stor röd näsa och handla det billigaste vinet.
Mitt tredje mål för min ilska idag är fotbollshuliganerna som brände av något brandliknande vid S:t Eriksplan när jag var på väg hem. Sen får jag skylla mig själv när jag, eftersom jag inte ville springa till Fridhemsplan, tog tåget hem och tog fel tåg och hamnade i Solna och fick springa hem rätt igenom AIKland som ter sig väldigt fult och stökigt sådär innan match. Inte mysiga Råsunda som jag känner det. TVI!
Jag lämnade nämligen cykeln hemma för att kunna beta av 20 mail på Blackberryn på väg till jobbet. Sprang en 6 km runda med mellangruppen och med lite dit och lite hem blev det visst en skön mil idag. Kvällssolen och min bra musik i öronen gjorde att jag taggade till inför helgen men nu är jag trött igen och har en massa jobbstrul att reda ut.
Ha en fin kväll!

1 kommentar:

  1. Suck ja, man blir så trött.. och mycket värre har min ilska blivit sedan jag blev gravid och fick barn.

    SvaraRadera