Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 10 januari 2011

15 km isbana


...var det att springa hem idag. Men vilken fantastisk dag jag har haft.

Den började onekligen inte så bra. Jag var inte alls på humör imorse. Kände mig mörk. Tänkte på de jobbiga saker jag har i mitt liv. Men sen bara ljusnade det. Bokstavligt. Och jag hade ett väldigt inspirerande samtal med en på jobbet som råkar jobba med det som är mitt drömjobb. Att jobba med företag som vill driva biståndsprojekt. Det går att göra. Där jag jobbar.



Sen fick jag klartecken för att vara med i ett team som ska revidera en av våra största internationella välgörenhetsorganisationer. JIPPI!! Sen fick jag ett mail från Thomas på Workout Åre som undrade om han kunde räkna med mig och mitt fjällöppass i år igen. För jag ligger med i deras promo i nästa Fitness Magazine. JIPPI2! Sen fick jag en bra kontakt av honom. JIPPI3! Mer om det senare.

Sen rullade dagen på badandes i solljus, som en vårdag! Sneglade ned mot gångvägen på Kungsholmsstrandsidan på löparna och barnvagnarna.

Klockan 16.30 bytte jag om till löparkläder. Alltid samma jargong (som jag gillar!) "Ska du ut nu igen" "vad hurtigt" "är det inte kallt". Det är speciellt min kollega som sitter snett mittemot som jag munhuggs med. Hon hade berättat för sin son (som är PT) om mig och mina upptåg och han hade fråga hur gammal jag var. "Tja jag tror runt 24 år kanske" hade hon sagt. Jag levde på det en hel dag! :).

På med GPS'en och löparryggsäcken. På med bra musik. Börjar med The Knife's "Silent Shout".

Förbi St Eriksplan. Mot Karlbergs Slott, Pampas och sen Huvudsta.

Upp till KG Outdoor som är ett väl undangömt MECKA för friluftsgrejer. Där blev jag väldigt väl bemött av dessa grabbar som heter Tobbe och Johan. Syftet med det här lilla avbrottet i löppasset efter 4,7 km var att införskaffa ett par sk Kameleonter. " De fulaste skor jag sett" citerar jag Tobbe som också upplyste om att den skyldige till inköpet av dem hette Daniel och hade inte tid att vara med på bild.
Jag tycker inte de är fula och bekvämare fotdon får man leta efter.

Ska bli intressant att se hur de funkar att surfa och springa på sand i. Men de kändes väldigt bra!
I övrigt har denna butik allt du kan önska dig för allt du kan hitta på i vildmark och natur. Allt från turskidor till kartor. Kompass till snöskor. Och finns det inte hemma, så tar de hem. Nära Huvudsta T-bane station!
Ut från värmen, tillbaks ned till vattnet och styrde fötterna mot Sundbyberg. I mörkret mellan lyktstolparna blänkte isen. Den är inget problem. Inget hinder, inget negativt. Däremot en utmaning och en möjlighet att jobba med balans och löpsteg. Mycket lättare att springa än att gå. Svängde upp mot Esplanaden, bort mot Duvbo. Sen runt Lötsjön och skulle upp och göra ärende nummer 2 nämligen hämta ut dessa.
Här blev jag inte lika väl bemött. Jag ville ju packa ur sakerna för att få med dem i löparryggsäcken och fick inte ens kasta bubbelplasten inne hos dem. Nänä.

Hade stannat GPS och löparklocka. Visade 1 tim 21 minut och 13.74 km. Nu satan. På med ryggan, startade igen och sprang i lätt nedförslutning till Groove Armadas "Suntoucher". Men vad sjutton? Jag hade nu 3,5 kilo extra på ryggen. Och började bli mör. Ned mot sjöarna och så sväng upp igen i brant backe sista 500 metrarna, nu var jag förbi 15 km. Ut över fotbollsplanen i djupsnöpuls som sista kläm åt mina lår.

Och så hemma! :)
Gött. Ska passa på att nyttja de två kvällar då jag alltid har mor och farföräldrar till hjälp och köra styrka ena och minst 15 kilometer det andra. Om det passar. Men det kändes grymt bra idag och jag skulle ju kunna ta med kamelbacken m lite vatten och någon sportdryck.
Kommentar till inköpen från Gymgrossisten: Jag vill ha med mig något snabbt att äta efter surfpassen så köpte Proteinbars som det är en satans djungel att hitta bra utan massa krafs i. De här är på intet sätt de bästa, men jag gillar dem. Ser dem som godis men varje bar ger 20 gram protein och mycket av det är från vassle som tas upp snabbt. Kolhydraterna är för att det helt enkelt behövs ibland. Under långa skidpass och ibland ett smidigt sätt att få i sig kolisar innan man kan äta efter ett pass. Det är rent maltodextrin och inget fuffens i dem.

En mycket fin måndag som nu ska rundas av med att tvätta håret som står av sig självt pga otvätt.

Sköt om er! :)












3 kommentarer:

  1. Spar inte dina kameleonter till sommarlöpningen, ut med dom i snön! Jag har sprungit flera gånger i aquasocks ner till -7 och fryser aldrig trots bara ett par ullstrumpor i. Dom har iofs inte mesh på ovansidan utan neopren som täcker helt, det gör skillnad.

    SvaraRadera
  2. jag tycker inte heller de är fula. kul med färg ju! vad för träning ska du köra i dem? :)

    sara/www.traningsgladje.se

    SvaraRadera
  3. Ja nu ska jag tydligen ut i snön! :)
    Sen ska jag springa på stranden i Marocko...
    ..där jag också ska surfa, och vet inte hur botten ser ut. Det gör liiite till värme att ha något på fötterna när man sitter ute länge på brädan.
    Jag ska göra en redig utvärdering av dem. ÄR avis på din färg! :)

    SvaraRadera