Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 16 januari 2011

This is Africa!

Hej!

Nu ær jag alltså i den lilla søta, skitiga byn Tagazout. Bilfærden hit från flygplatsen, som blev førsenad før att føraren, på mycket osvenskt men mycket Marockanskt vis skulle reda ut ett indraget kørkort, kan nog vara något førsækringsbolagen skulle vilja ta tillægsersættning før. Høgertrafik blev vænster. Trottoar blev høgerfil. Åsnor, kvinnor, barn och allt dæremellan døk upp på vægen. Till detta ett soundtrack från "famous films all recorded in Marocko". Inshallah- vi kommer fram!

Surfhostelet ær i 4 plan med en takterass dær man kan se surf åt alla håll, løsa kameler på gatan och livet i fiskebyn. Minareten i mosken gør sig påmind också.

Jag har just fått 1 timma massage berber-style. HELT underbart. Marocko som ju ær rætt påklætt visade sig från sin naknaste sida. Eller jag gjorde det. Av med allt och på med en liten papperstrosa som skulle tæcka lillfingret ungefær. Massage på hela kroppen var det. Gøtt. Med en speciell olja som jag tror heter argan och finns bara hær.

Igår packade jag upp och kunde inte låta bli att ge mig ut o paddla lite på beachbreaket utanfør huset.

Var supertrøtt igår. God middag under stjærnorna och sen bums isæng vid 21.30

Vaknade vid sju vældigt utvilad och begav mig, mer påklædd æn vanligt av respekt før kulturen, ned på stranden dær de lokala fiskarna skulle ut. Perfekt timing med tidvattnet på lægsta. Hade mina nya Kamelonter på. Suveræna løpskor før en riktigt barfotaløpning kænsla. Nu funkar inte lænken till hur dessa fotdon ser ut men jag rekommenderar alla som vill testa løpning back to nature att besøka KG Outdoor i Huvudsta och inførskaffa ett par av dessa. Hælsa gærna från mig!

Sen var det frukost. GOTT var det efter løpet. Ægg avocadomacka, kaffe, frukt och juice. Frukten smakar, som nærproducerat gør, gudomligt.

Vid 10 var det samling och Ricardo från Portugal och Pontus från Sverige tog hand om oss i fortsættningsgruppen. Jag lånade en nordisk bræda som var lite længre æn jag och lættpaddlad.
Vi surfade nere på det som heter Panorama Beach. Det ær inte som att cykla. Och jag blev rejælt trøtt i armarna av att ligga som en kobra o paddla. Fick några roliga små vågor næra stranden och fick volta och kænna att jag levde några gånger också. Blåmærken på høftbenen? Check!

Det ær svårt att gøra ingenting. Det ær svårt att bara vara ledig. Jag længtar hem, men ær inte så dum så jag inte fattar att jag ska vara så glad att jag kunnat komma ivæg. Så jag njuter. Men en del av mig ønskar att jag var garanterad varmvatten. Vill krama Ebba. Kanske tar det en dag eller två att varva ned? Jag kænner iallafall vad det ær jag vill gøra nær jag ær ledig; Lægga mig tidigt. Læsa. Springa. Yoga. Æta gott.

Har træffat mycket roligt folk hær nere, bland annat en kille från Lofoten som lever det liv jag drømt om førut. Ær fotograf dessutom. Eftersom jag inte har med mig kamera har han lovat att fota och då tænkte jag passa på att få ihop foton på lite egen-kropps-styrka på stranden.

Min Iphone pratar inte med datorn så inga bilder tyværr på mina små æventyr. Men mina føtter ær sandiga, med surfvax och massageolja på, i mina Havaianas. Så jag ær nøjd. Nu ær det middag snart.

Berættar mer imorgon!

1 kommentar:

  1. Kul att du uppdaterar oss här hemma! Självklart saknar du Ebba men ta nu den här veckan och samla massa ny kraft inför vad som komma skall. Surfandet låter underbart!
    Låt de tankar som kommer komma, sätt dig i skuggan under ett träd och skriv ner och reflektera....men främst.... NJUT det förtjänar DU!
    Massa kramar H

    SvaraRadera