Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 6 januari 2011

Produktiv vilodag och lite yoga!

Vissa dagar vaknar jag utsövd innan Ebba. Idag var en sån dag. Slog upp ögonen, vaknade lugnt o kände att idag ska jag beta av saker på "att göra listan".



Det finns inga "måste just nu" men det finns ju såklart saker som man bara måste göra. Städa tvätta, betala räkningar och sånt där. Laga mat. Jag har höga krav på att det ska vara rent hemma så jag brukar dra ett varv med dammsugaren varje dag. Köket vill jag ska vara rent också. Jag har en lista för saker som ska göras omgående. Sen har jag en som är större projekt som jag betar av när jag känner att jag har tid.

När man är mycket ensam med ett litet barn, jobbar och därtill vill ha MYCKET fritid, blir det till att hitta tidseffektiva rutiner för de här tråkiga måstena.


Ebba är redan med och hjälper till med tvätten. Hon lägger iofs oftast in ren tvätt i maskinen och tar gärna på sig den som är blöt men jag försöker göra hela grejen till en lek.


Idag lyckades jag tvätta två maskiner, dammsuga, slå in paket, hänga tvätt och dessutom genomföra ett yogapass med Ebba. Därtill maila lite, ringa en kompis, skotta fram bilen som sen nästan var översnöad igen när jag var klar.
Har också handlat mat och fixat en sak med bilen. Nu ska jag inte göra några mer sysslor idag!
Märker hur mycket jag saknat yogan. Då främst astangayogan som jag tränat mycket i Australien och Östersund. Men även yinyogan som är mer statisk. Man sitter länge i poser som på så sätt jobbar på bindväven som är mer avaskulär= har mindre eller ingen blodtillförsel i motsats till musklerna. Jag tycker de kompletterar varandra och beroende på hur mycket jag tränar och vad jag tränar får yogan ta olika mycket plats och form.
Jag är övertygad om att alla mår bra av att ha yoga i sitt liv. Det finns kurser överallt, från puritanska strikta klasser till poweryoga på ett lokalt gym. Det roligaste jag fått höra är att någon "inte är tillräckligt vig" då yoga passar alla. Alla nivåer och det är inte meningen att du ska klara alla poser från början. Kroppen stärks i takt med att den blir smidigare.
Jag har otrolig nytta av yogan i löpningen, skidåkningen på gymet och inte minst när jag har sovit dåligt och är sur.
Här är tre sidor jag ställer mig bakom: De två första har jag själv tränat på och den tredje tycker jag verkar superintressant!
Atmajoti på Odenplan- Bra lokal och bra blandning på klasser
Yoga Shala i Östersund men även Åre.
Yoga Dimensions och breathwalk som är ett sätt att ta yogan ut i naturen (me like!)
Har just lärt Ebba att när man säger "namaste" som man säger efter avslutat pass som tack- så för man ihop händerna framför bröstet och nu gör hon det som en liten bebi-yogi! :)
Ha en mysig kväll...jag tror jag ska ut och gå i det här fantastiska snöparadiset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar