Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 12 januari 2011

Vilodag!

God morgon!

Igår skulle vara och är vilodag. Från träning. Men när jag tänker efter är de dagar då jag känner mig mest utvilad, de dagar då jag tränar. Då är jag utvilad i sinnet för jag har haft en redig egen stund och skakat om i skallen så allt trams har runnit iväg med svetten.



Stompade iväg och såg inte alls ut som jag skulle till kontoret. Stora vinterkängor, Lundhagsjacka och min Salomon löparryggsäck som handväska. Kändes bra i kroppen. Ska ösa på mer vikter, djupare, högre, hårdare nästa styrkepass..som kanske blir på stranden i Marocko?

Har kollat min hemförsäkring som täcker surfing- check. Fixat min bankdosa som fungerat som leksakstelefon och låst sig. Handlat. Fattar inte vem som äter upp allt. Varit väldigt effektiv på jobbet.

Var på väg in på världens bästa klädaffär Mixit i Sundbyberg för att försöka hitta ett par jeans på rean men kom på min nyårsplan och tågade istället in på Apoteket, eller vad det heter nu, och köpte flytande kol. Kommer jag behöva sopa i mig det på resan skulle iallafall de jeansen vara för stora sen.

Har även haft tid att leka SJ med Ebba. Vi kör med tåg på hennes tågbana. SJ därför att de flesta välter av, åker baklänges och vagnarna passar inte ihop. Sen testade jag att rulla tågen på Ebbas rygg och vips satt litet sprattel stilla. Man fick inte sluta- så skönt var det.Testade att själv massera ben och armar (lite hårdare än på trollet) med dessa små tåg och är mycket positivt överraskad. På bilden får min syster ställa upp som stand in bild- då jag inte lyckats påbörja min nyårsplan och tassarna är således inte fit-for-bild liksom. Kan speciellt rekommendera att köra rälsen i botten på utsida lår!






Läste MarathonMias kloka inlägg imorse och när jag skulle länka det ser jag att hon ska ha en föreläsning 5e februari på Lidingö HÄR kan du läsa om det. Jag är i Värmland (GRRR) skulle varit så roligt att träffa lite folk att inspireras av. Men det blir säkert fler gånger!

Iallafall vad jag läste först handlade om just det här om vikt och kost och att det är så känsligt. Kommer det alltid vara det? Mia har gjort en otrolig resa och det häftiga är att hon började med samma förutsättningar som du och jag. Fast med övervikt. Så jäkla häftigt och det ger mig en fantastisk referens och stöd i mina argument till folk runtomkring som "vill men inte kan". Läs hennes blogg så fattar ni, och kan ni gå på föreläsningen- GÖRT! Och berätta allt för mig sen! :)




Som Mia skriver, skriver jag under på. Jag äter godis dricker vin och alla vet att pizza och hamburgare står högt i kurs- men när JAG vill.


Sticker det i ögonen på vissa? Är det svårt att njuta av en kaka om någon mittemot käkar kvarg? Varför? En gammal aboriginsk sägen som härrör från kvällar runt en eld säger att "titta på personen mitt emot dig, det du stör dig på kan vara något hos dig själv du ska jobba på" Fritt översatt till svenska från engelska från Koorie ursprungligen :).

FÖr det är ingen annan än du själv som kan ge dig dåligt samvete. Får du det, så har du förmodligen gjort något du inte tänkt. Då får man tänka ett varv till nästa gång, lyfta blicken och se vart det här tar mig långsiktigt. Dit jag vill? Det finns ett ganska roligt engelskt uttryck som säger " A minute on the lips, lifetime on the hips". Det är ju lite makabert och extremt men poängen är just det att njutningen av något sött är ofta så kort. Vad är det är du vill unna dig i längden? En god kaka då och då stjälper inga träningsmål, inga Beach2011 planer heller.
De som finns i min närhet vet att jag äter det mesta. Och jag äter väldigt mycket. Hela tiden. Men fikabröd på jobbet, småkakor under veckan, godis och glass- det ger inte mig någon njutning av kvalitet. Så det är värt att avstå.

När jag ändå är igång med kloka sägner så bjuder jag på dem här från min kära kloke framlidne morbror Ove.


" Det är möjligt att se ett begravningsfölje och ett flyttlass följa varann. Men det är sällan de ska åt samma håll"

Och med detta önskar jag en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar