Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 30 januari 2011

Feedback

God morgon!

Det blev inget bloggande igår för jag hängde med finaste Karin som var på besök från Östersund. Hon kom direkt till mitt spinnpass på gymet.

Ett spinnpass som började med att micken inte funkade! Mardröm! Aldrig hänt mig förut. Men det löste sig på bara 5 minuter in i passet.

Jag fick bra feedback igår från passet och det är så roligt. Det gör SÅ mycket när man inte har pass varje vecka och inte vet om folk kommer för att det är mitt pass eller för att det är pass.

Feedback över huvudtaget är bland det viktigaste vi kan kommunicera. För hur tuff och trygg du än är så gör du saker varje dag, som du vill veta om du kan göra bättre, eller om det bara var så jäääkla perfekt! :)
I otaliga undersökningar på arbetsplatser är det just detta anställda efterfrågar. Där jag jobbar pratar vi ofta på möten och konferenser om att ge varandra spontan feedback. Det är nog den bästa formen den kan komma i. Spontant! Men även konstruktiv feedback efter något större genomförande.

Kroppen ger feedback- varje dag-hela tiden. Till dig. Om hur du behandlar den. Är du trött- då är det något knas med energinivåerna. Förklarigen och lösningen kan vara enkel- lade sig sent gick upp tidigt och regleras nästa kväll. Men fortsätter det, och känner du andra signaler som också pekar på att något inte står rätt till. Då bör du lyssna. Och gå igenom din vardag. Hur sover du? Vad äter du? Tränar du? Hur är dina relationer? Har du kärlek i ditt liv?
För det är dessa komponenter du behöver.
Du kan förstås bara gå till läkaren och be om sömntabletter-Losec- eller något annat och bara behandla symptomen men vill du ha långisktig hälsa är det det du gör varje dag som kommer spela roll.

Idag är jag själv med Ebba tills i eftermiddag så blir ingen löpning. Och jag har inte energin just nu. De närmsta veckornas jobb tornar upp sig som ett stort berg och jag måste dra ned någonstans för att bibehålla glädje. Jag vägrar låta livet bli ett strikt schema ens för några veckor. Träningen ska alltid ge glädje och vara något jag längtar till. Idag har jag ont i revbenet och huvudet så känner inte alls för att ta i på något sätt. En solig promenad och lite yoga med Ebba känns mycket roligare. OCh då vet jag att imorgon så kommer jag längta till kvällens styrkepass. Ett pass där jag ska testa lite nya övningar som Karin tipsade om och som kommer bjuda på några intressanta magplask om jag känner mig själv rätt.

Ha en jättefin söndag och njut av solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar