Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 11 januari 2011

Styrka-enligt Annie

Jag vet att min chef läser det här! :)Men jag skriver ändå att jag faktiskt släppte vad jag hade för händer (det ser ut som jag släppt inte bara det utan även en bomb om man tittar på mitt skrivbord på jobbet) och gick till gymet 15.15 idag. Man ska sluta när man är på topp och hade just avslutat det jag tänkt göra för dagen så...


Skutt skutt iväg till gymet och under tiden på T-banan satte jag ihop träningsplanen för idag.

Jag ritar en streckAnnie. Sen börjar jag med en övning för ryggen som jag växlar med en för benen. Sen en till "stor" övning som involverar fler musker- kontrar med en för en annan kroppsdel. Försöker "spara" bålmuskulaturen och axlarna lite till senare eftersom de är med och håller ihop ranglet under passet och det är superviktigt att bålen orkar hålla tekniken för att skydda ryggen. Jag ritar på streckgubben så jag ser att jag täckt in kroppen. Alltid mer baksida än framsida.

Utan en plan för dagen- så irrar jag runt i gymet i ett endorfinstinnt musikesse och då jag verkligen vill klämma ut allt ur den tid jag har dedikerat till besöket så blir det lite kontraproduktivt.

Idag blev det följande, känner jag nu, mycket BRA pass.
1)Breda och Smala chins i maskin/ utfallsgång med 13.5 kilo stång: 12 på varje ben x 3 set
2) Sittande rodd/armhävningar x 12 x 3 sets
3) Stående rodd med rep fäst högt/ squathopp (med 10 kilo vikt: gör en squat, hoppa upp landa mjukt ned i squat igen) DEN TOG DU!
4) Raka pushdowns/plankan 3 x 1 minut
5) Marklyft med 26,5 kilos stång. Vilade emellan. Rätt flåsig.
6) Min axelspecial- ska lägga ut den på video sen för den är mäktig. Körde med 13,5 kilo (för 3 v sen körde jag med 8 kilos stången!) x 12 x 3 sets och sen sk "dropsettade" jag med 4 kilos vikter i var hand alternativt åt sidan och framåt 16 reps tills jag inte kunde hålla tekniken.
7) Ryggresningar/situps på boll
S T R E T C H :)!
Här står jag och smågarvar åt att jag fotar mig själv.

När man inte kör styrka för att bygga stora muskler så blir tex bicepcurls "för små" muskler att köra för mig. Känner jag att jag har tid gör jag dem men....Jag gillar stora övningar där många muskler jobbar, och det gärna får ingå balansmoment eller lite explosivitet. Det är inte tråkigt på gymet. Men jag känner inte att jag har ron att köra för länge. Så jag tänker till innan och försöker göra övningar som jag tror gör att jag blir starkare i min helhet. Och starkare för det jag har framför mig i år.


Jag var första gången på ett gym när jag var 16 år. Min dåvarande pojkvän åkte till Thailand, tårarna sprutade över matteläxan, och utan att de två hörde ihop så damp ett erbjudande från World Class i Jakobsberg ned i brevlådan. Jag tränade kampsport, ofta med stora grabbar, och kände att jag behövde bli starkare. Sagt och gjort jag bokade in introduktionspasset och fick nog den bästa introduktionen man kan få som osäker novis bland ton av vikter och kryptiska maskiner av Ulrik Helms. Lugn, pedagogisk och lyhörd för vad jag tyckte var kul träning! Efter att själv ha jobbat som PT och gyminstruktör och sett hur det verkligen kan hänga på bemötandet första gången är jag så tacksam! :)

När min pojkvän kom hem fick han kämpa i armbrytning och jag hade gått ned 1 storlek runt midjan! :)

Jag kommer alltid föredra rörelse i friska luften och styrketräning för mig är där för att stödja min vardag och de utmaningar jag lägger för mig. Nu är det fokus på styrka som hjälper Vasaloppet och för att kunna paddla för alla vågor jag vill i Marocko. Sen blir det kanske ett annat fokus senare.

Jag brukar också, om jag har tidsbrist, tänka att de övningar där jag kan använda bara kroppsvikt- de kan jag göra senare i veckan hemma. Jag försöker nyttja stänger och kablar på gymet för såna attiraljer har jag inte här. Bag-in-box-vin funkar att köra axlar med och i somras körde jag rodd med två vattenkannor och i Kengis med en antik hjulaxel. Situps med 1, årig guldklimp är en annan variant jag testat. Planka med förutnämnda på ryggen ska jag inte göra fler gånger dock....

Det jag vill framhäva som viktigast är dock BÅLEN!!! Det är så många som har problem med korsryggen och att stärka det mishmash av muskler som håller ihop vår mitt är A och O i alla sporter och i allas vardag. Dessutom- de flesta vill ha en platt mage och det finns inte mycket bättre än att bli bra på planka. Den finns i många varianter men tekniken är viktig. Våga be om hjälp eller leta upp någon som gör det på Youtube.

Ha en fin kväll! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar