Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 18 januari 2011

Grattis pappa!

Idag skulle du fyllt 65 om du levt. Folkpensionsålder alltså. Den hær dagen varje år, ær din dag. Jag brukar førsoka gøra något speciellt och nær jag før 6e gången fick dyka under en bamsevåg idag och tappa andan och brædan på samma gång så tænkte jag att detta ær rætt speciellt. Som ett torn reste sig havet framfør mig och det ær bara att spela med och visa sin underdåniga plats.

Det jag tar med mig ur det hemska att pappa inte finns, det hemska i att någon så snæll, omtænksam och fin inte finns emedan det finns en massa andra skitstøvlar vars plats på jorden man ibland ifrågasætter, det ær att jag tar inte det hær med pensionssparande på så stort allvar. Livet ær idag. nu och hær. Konflikter ska redas ut pronto. Det ær också att jag inte upprørs så mycket nær någon gammal som levt ett långt gott liv dør. Det ultimata måste ju få vara att trilla av pinn nær man ær 80 år utan att ha behøvt nerværderas steg før steg till invalid nivå.

Tillbaks till Marocko. Idag har vi surfat på førmiddagen. Føre lunch. Jag har somnat føre kl 22 varje kvæll. Vaknade 8 imorse. Låg på stranden idag och kom på att det var nog førsta gången på evigheter som jag låg still och gjorde ingenting i mer æn 10 minuter. Bra? Dåligt? vet inte men att få sova ær underbart.
Stranden befolkas av fræmst unga mæn, inte så mycket kvinnor och barn. Berber på hæstar som rider ikapp. Nærgångna kamelførare och førsæljare av allt møjligt du inte visste att du tydligen skulle ha till "special price".
Maten smakar ingenting. Portionerna ær ganska små. Kaffet ær starkt.
Sængen ær stenhård. Jag vaknar av att armbågen domnat, av att det ropas från minareten før morgonbøn eller att en tupp gal. Men somnar om som en sten.

Jag længtar hem. Till mitt liv som jag faktiskt trivs med. Det ær underbart att surfa men det ær inte riktigt som det brukar. Jag kanske har varit så bortskæmd med fina peelande vågor och nu får jag jobba med min teknik och mod på ett sætt jag inte behøvt innan. Jag tvekar precis vid take-off.

Imorgon ska jag med på en utflykt till något som heter Paradise Valley dær man kan bada o hoppa från 10 meters klippor. Det låter najs. Tufft beslut att offra en dags surfing men vært att få se lite annat av detta land.

Hoppas att snøn ligger kvar nær jag kommer hem før det låter som det smælt lite?

Skøt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar