Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 17 mars 2011

Den bästa vanan- UT med er!


Idag efter en snorig dag med en föregående natt som inte stördes av lilltroll utan frysen?? som öppnat sig?? Var 8 grader varm? Tjöt som en mistlur?? kom jag hem och hittade den här jackan från Craft i brevlådan!
Är jag sponsrad superkändis? Är jag träningstrendbloggare?
NÄ jag offrade att prenumerera på träningsvärldens motsvarighet till skvaller och parodimagasin- Iform, för att få jackan!
Det var det värt, den är lätt och sitter som en smäck och passar bra nu till våren.
Annars har jag en lurande förkylning som bara stör..inte bryter ut.
Jag brukar annars vara väldigt bra på att stoppa snuva innan det sätter sig i kroppen. Såhär gör jag om jag känner av det i halsen:
* Lägger mig tidigt...
* ...med sockar på
* Gurglar med vademecum
* Undviker mjölkprodukter som kan vara lite slembildande tycker jag
* Dricker kokt varmt vatten INGET kallt
* Har halsduk och ser till att vara extra varm
Annars är veckans goda vana...
att börja jogga
Det är enkelt- du får snygg kropp-du känner dig ascool- du är jättetuff! Vi är skapta för det och det kostar ingenting- men ger guld i kroppen. Jag tänker inte återge HUR man sätter igång- för min guru Maratonmia har precis dragit igång en jättebra serie med 6 delar om hur du blir löpare- utan att skada dig, utan att ruinera dig, och utan att bli uttråkad. Läs här .
Till detta eminenta vill jag bara tillägga - löpning är bland det mest effektiva du kan ge dig på för att enkelt börja bränna mer fett, få lyster, stärka skelettet och endorfinboosta dig.
Har du en timme- så får du med största sannolikhet mest ut av att ge dig ut och jogga en sväng utomhus. Från A-B, eller A till A. Jogga med A, C, M, I eller jogga med dig själv. Jogga med MC Hammer eller ACDC.
Får du ont i X Y Z, ta det lugnt, tänk på tekniken. Spring inte för fort och för långt, gå en bit. Softa- löpning handlar om njutning- att vara in the flow. Det kanske känns lika sannolikt som att Sverige ska vinna Eurovisionschlagern med en fjortis som krossar glas-men det kommer! Jag har också varit där- en mil kändes som en evighet- helt oövervinnerligt- nu är det ett kortare pass. Men man flyttar inte gränserna i stora kliv- utan små steg- ca 10% ökning varje vecka är en bra dos. Mer om det senare.
Ut med er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar