Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 7 mars 2011

Bräcklig balansgång

..just nu. Så viktigt att det är balans varje dag. Inatt var Ebba orolig i sömnen av sin förkylning och jag vaknade minst 6 gånger. Till slut ville hon inte vara själv längre och fick sova inne hos mig. Hon burrade runt som en liten mullvad och det blev nog inte mycket sömn för någon av oss. Men 0530 skulle hon sen prompt upp. Jag var gråtfärdig. Jag gillar måndagar, jag gillar mitt jobb och att jag har sett till att jag kan gå och träna efteråt. Men idag kändes världen utanför som ett stort berg med massa måsten och mitt huvud som en tung klump.
På tunnelbanan glömde jag kliva av och hamnade på T-centralen och när jag kom till min kund- hade jag glömt portkoden. Som jag kunnat utantill i över ett halvår. Då, visste jag att jag inte har balans just nu.

Men dagen gick bra- mindfullness som det så fint heter, att göra en sak i taget, göra den ordentligt och vara där och då- det funkar på mig. Men jag räknade timmarna till sängen och bestämde mig för att imorgon är jag hemma! Banne mig! Hade kunnat be Ebbas pappa vabba då också men NÄ jag ORKAR inte just nu. Tar jag en dag nu- jobbar hemma i lugn och ro fram till lunch och sen är ledig och slappar- så spar jag att bli riktigt snurrig i skallen. Dessutom är det väldigt osannolikt att jag får sova inatt för jag hör att Ebba snorar och bökar runt i sin säng. Två nätter i rad utan ordentlig sömn- går inte just nu. Jag pallar inte att koncentrera mig på jobbet och det är så mycket nu som ska stämma och folk som väntar på svar och siffror.

På eftermiddagen blev det riktigt stressigt men räddningen blev att jag hade spinpass på gymet.
Jag stängde helt enkelt av och bara gick. Gick till mig själv och gav mig lite energi i den form som jag tar till mig bäst- rörelse.
Fick skära ned tiden till styrka och nu är det ändå mest fokus på att stärka upp löpningen och min knasiga rygg. Kändes bättre i bäckenet idag.
Jag började med vida chins som jag växlade med utfallsgång (1 set), jumsquats (1 set) och utfallshopp med 10 kg vikt (1 set). Sen körde jag latsdrag med rep- ett set utfallshopp till.
Sen 3 x 12 armhävningar. Stående axelpress med vikter. Kände mig trött i axlarna. Sen ryggresningar och min rumpspecial som jag använder adductormaskinen till. Får mycket blickar men det är det bästa man kan använda den annars värdelösa utrymmeskrävande maskinen till.
Växlade det med planka sen var det dags för passet.

Jag tog i ordentligt själv och var nog rätt hård..men peppande och positiv! :)
Mitt budskap kan nog sammanfattas i tre punkter
1) Du har tagit dig hit- så ge dig själv ditt bästa pass utifrån hur du mår idag. Är du frisk- ös på! 2) Ta en låt i taget- satsa 100% på den.
3) Det är under sista låten du verkligen höjer snäppet ett steg från förra passet.

Idag fick jag förfrågan om jag kunde köra schlagertema på lördagspasset. Hm. Jag har inte riktigt tid att sätta ihop ett nytt bra pass tills dess och oss (100-150 stycken) emellan- me no like schlager som träningsmusik. Men...jag är inte den som är den. Ska se vad jag hinner med, men lovade inget!

Nu ska jag lägga allt åt sidan. Disken, tvätten, jobbmailen. Duscha och krypa ned i min säng där jag nu äntligen hajat att jag kan sova i mitten! :) Vänta tills Ebba börjar stöka och hoppas jag hinner få åtminstone en oavbruten tvåtimmarssömn så kroppen hinner reparera sig lite.

Underskatta inte the power of John Blund! Han är din bästa vän i många lägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar