Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 1 mars 2011

Och på den första dagen skola hon vila


...sade den övermakt som ibland sätter en stor STOPP-skylt i mitt egenarrangerade maskineri.

Först var det Ebba som sa något. Eller skrek! Vid sådär 0330 ropade hon i en dröm och skrek PIPPI-JAAAA.. och jag var med ens klarvaken. Sen somnade hon om, men jag hade med en mammas lätta sömn vaknat till. Tog ett tag att somna om, och vid 05.30 vaknade Ebba och ville titta på Pippi på riktigt. Förhandlingarna ledde till en kompromiss där mamma fick dåsa en timme till och dotter fick peta mamma i örat och näsan och läsa DN i mammas säng.


Skulle ju börja med mitt "lite striktare kost" idag. Det är inget man bara gör sådär när man är lite fattig och ute på vift hela dagen. Jag började bra med att steka två ägg hemma med spenat. Sen skulle jag sitta och jobba lite på Coffehouse by George på Odenplan och det var inget på menyn där som passade, jag var så hungrig! Blev en bagel! Sen hade vi brådis på lunchen, jag hade inte för en gångs skull hunnit fixa låda- så in på ett sånt där cafe- räk o kräftsallad med vitlöksdressing. Spare me. Vid 2 var jag vrålhungrig och hade inte tid att springa ifrån kundbesöket, så gjorde en proteinshake (så lätt att ha med 1 dl pulver). Hjälpte inte. Så på vägen hem klämde jag i mig 2 grillade kycklinglår. Sen linsgryta med keso och popcorn på det.
Har för första gången sen jag vet inte när räknat ut hur mycket kalorier det blev- över 2300 och det här var inte mycket alls i mina ögon (eller i min mage). Så vad lärde jag mig av det?
1) förbered mat och ta med!
2) Jag äter som en stor häst i vanliga fall
3) Mer grönsaker!
4) Sov- för sjutton!
Lite om fettförbränning
Att se till att man äter protein och fett är superviktigt om man vill gå ned i vikt och lyckas. Protein gör att kroppen spar muskler bättre, och ingen vill väl tappa muskler- utan fett? Just det! Fett är också viktigt för det endokrina systemet- alltså det som har att göra med hormoner. Kroppen struntar i när du gör vad, du måste göra av med mer än du äter för att gå ned i vikt. Hur- ja det kan du finslipa. Det finns många "appar" och hemsidor och ställen som erbjuder dig att räkna ut ditt basalbehov av kalorier varje dag. Men visst varierar det från dag till dag och det är inte ofta en dag ser ut som en annan.
Jag siktar på att få i mig ca 70 g bra fett per dag. Jag vill äta ca 140 g protein per dag. Detta gör i sig, ca 1200 kcal per dag. Resten kan jag spela med- och det är kolhydrater. Nu orkar jag inte hålla på och vara så satans noga för jag är som sagt rätt nöjd och jag vill inte titta på tallriken och se antal kalorier jag vill se god mat! Men jag ska ge det en liten halvchans ett tag- på veckorna iallafall. Inte fredagar och inte lördagar.
På veckorna- helt ärligt- sitter jag inte och njuter så mycket av maten ändå. Mer av det eventuella sällskap jag har, speciellt att äta med Ebba på kvällen.
Maten är näring som ska smaka gott och göra gott men jag blir mest sur när jag blir hungrig för jag måste gå och leta upp något vettigt att äta..och det är inte det lättaste på kontoret och kundbesök.
Var sömnig hela dagen men så förnimmer jag känslan av hur hjärtat pumpar efter en hård intervall, hur luften känns i vinterkvällen. Hur bra musik jag har i lurarna, Hur benen känns, fötterna, löpsteget, mitt nya barfotasteg jag jobbar in. Och jag blev sugen på att springa trots sömnbristen. Men väl hemma skulle Ebbas pappa iväg direkt så det blev ingen löpning. Men barnlegobygg och god linsgryta istället. Och lite high-fives och galendans. Good enough.
Blir transportlöp hem imorgon istället förbi Pampas- med fartlek och lite backintervaller.
Man kan i slutet på dagen tänka på det man inte gjorde- men jag väljer att tänka på det jag fick gjort. Och tänker hur jag imorgon kan göra det jag inte gjorde idag.
Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar