Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 18 mars 2011

Flashback- 12 år i backspegeln

Det är en i raden av ensamma fredagkvällar hemma. Det är jätteskönt att hänga med Ebba, som varit med i köket idag, vilket syns och kommer kräva sin tid av anticimexinspirerad sanering. Och sen lägga henne och bara vara själv, inte ensam, för mina vänner o min familj finns därute :).
Tur att jag är lite ensamvarg iallafall.

Jag brukar tänka på vad jag gjorde för exakt ett år sen. Idag tänkte jag två år sen, tre år sen..och fortsatte och kom på att jag har gjort en hel del och det är helt ok att sitta inne och softa en massa fredagkvällar med en bunt med tidningar som jag avser läsa och sen somnar under på soffan.

Vad har hänt då de senaste 12 år den 18e mars?

2010- Hade precis börjat jobba på halvtid- slutade amma. Rätt tuff tid med mycket pusslande.
2009- Nyligen flyttat tillbaks till Sthlm efter 11 år borta, gravid i 6e månaden, tränade en del, var mycket ensam hemma på kvällarna och somnade på soffan varje kväll :)
2008- Bott i Östersund ca 8 månader, stortrivdes i stan och på jobbet, här skulle jag bo! Men hade en väldigt jobbig kund som tog väldigt mycket energi. Ingen riktig styr på träningen, ett mellanår helt enkelt.
2007 - Pustade ut efter Alpina VM i Åre, jobbade sjukt många timmar som ekonomiansvarig på Åres näst största hotell. Tränade med hudar på skidorna och snöskor på skutan inför Vertex Vinter- som är en skidalpinist tävling. Bodde i stugan i Ottsjö eller i ett hyrt litet hus i Åre. Tränade för Sthlm Marathon och siktade mot sub-4 timmar tid.
2006- Jobbade jobbade jobbade alldeles för mycket och tittade ut över Stjärnbacken i Åre, men hann nästan aldrig ut och åkte. Min chef hade just fått sparken- och fick hans jobb, och allt outrett att ta hand om mitt under högsäsong. Bokade resa tillbaks till Australien och möte med jurist där för att kolla upp hur immigrationen skulle funka. Skulle flytta tillbaks...
2005- Surfade mina två fina brädor, jobbade som massör och som redovisningskonsult och pluggade journalistik, "kust-marin-management" och biologi på SCU i Australien. Bodde med mina fantastiska Australiensiska vänner i ett hus 20 meter från havet. Sprang barfota längs stranden med hoppande delfiner utanför, pelikaner på stranden och ibland någon kängru eller en stor carpet-snake som blockerade vägen.
2004- Hade just avslutat en 6 veckors ensam rundresa i NZ och hade flyttat till Byron Bay i Australien. Surfade. Yogade- varje dag nästan, var otroligt fri, lycklig och väldigt nära naturen.
2003- Pendlade mellan värmländska landsbygden-uni i Örebro-mamma i Sthlm och lägenheten i London och avslutade mina civilekonomsstudier. Tränade för Sthlm Maraton. Vissa mornar upp tidigt, vid 0515 och stack ut och sprang i skogen i Värmland...Körde intervaller längs reflexstolparna på väg 267.
2002- Pappa hade precis gått bort och vi hade just haft begravning, åkte mellan Sthlm och London- pluggade på Westminster University och hur jag klarade av att tenta av hela terminen på 5 dagar den våren fattar jag inte.
2001- Pluggade i London, jobbade 80% som PT och gyminstruktör på ett stort företagsgym. Hade fina vänner men väldigt långa dagar som började 0600 för att hinna med egen träning innan föreläsningarna och slutade 2200 när jag kom hem efter att ha jobbat kvällspasset på gymet så inte så mycket "fritid".
2000- Jobbade i Reading på ett företagsgym- tränade ett gäng nybörjare till att springa ett 1/2-maraton. Höll stretchpass, aerobicspass, löppass och i allt annat man gör i ett gym.
1999-Höll på att avsluta min Dip FTST (Fitness Trainer & Sport Therapist) utbildning i London. Fick jobb på Fitness First i Chalk Farm först, men började inom Corporate Fitness nästan direkt.

Ja det var 12 år...det finns mycket minnen och många val, snabba vändningar jag gjort som jag undrar över. Saker jag inte vågade- som jag skulle våga nu- för jag är trygg i mig själv, har gjort "min resa" som alla måste göra. Det går inte att leva om, går inte att ångra att jag tex inte hoppade på att jobba med ett projekt i Tonga rörande valturism kontra valjakt. Att jag inte sökte immigration i Australien. Att jag tog jobbet på Isle of Man i stället för Skottland. Började läsa ekonomi(????) istället för Sport Science. Tog jobbet i Åre istället för i Sthlm på Trängselskatteförsöket. Flyttade till Stockholm. Separerade. En del känns rätt, en del känns fel.
Inget kan jag göra åt vad jag valde då. Allt kan jag göra åt vad jag väljer idag, imorgon. Att känna efter hur det känns nu, och försöka känna efter hur det kommer kännas då- inför alla val- är det bästa man kan göra. Vad kommer det att kosta- vem drabbas? Vad är bra nu ? Vad är bra sen?

Nu- är oftast lösningen att gå och lägga sig. Det eller ut och springa är lösningen på de flesta av mina i-lands problem.

Tankarna går till de modiga, empatiska människor som ställer upp som frivilliga i Japan just nu. Bland annat de 139 frivilliga i Tokyos Brandkår som går in i strålningszoner för att skydda sina med-medborgare. STORT!

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar