Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 21 mars 2011

Styrka och veckans träning.

Trevlig måndag på er!

Jag gillar verkligen måndagar. Jag gillar mitt jobb, jag gillar att gå till gymet efteråt. Det brukar vara en produktiv dag som lämnar en skön känsla av träningsvärk efter sig.

Gårdagens långpass känns bara när jag reser på mig från mitt sittande jobb.

Förra veckans träning-
Ja alla som tjatar om att jag ska ta det lugnt (som tycker att 3-4 träningspass i veckan är mycket....) måste väl vara nöjda nu. Jag hade inte feber, var aldrig direkt hängig men snuvig och lite ont i halsen men jag vilade hela veckan!
Mån-lördag: V I L A! Knappt promenader- ja en lufs då onsdag kväll med lätta jogg-gruppen på jobbet.
Söndag: 29 sköna kilometer.

Vecka 12's träning:
Nu är det tyngsta veckan innan TEC. På lördag är det 14 dagar kvar- och det är lagom tid för nedtrappning. Har man svårt att hämta sig kan man börja trappa ned 3 veckor innan. Det har inte jag. Så jag kör hårdast denna vecka- sen trappar jag ned och kör bara pass som jag återhämtar mig från snabbt. Börjar snegla lite på fartträning inför Kungsholmen runt som nalkas med stora kliv. 1.45 på halvmaran är rätt snabbt för mig. Funtar på att haka på snabba gruppen en söndag med Running Sweden för att få känna på lite blodsmak och stumma ben. Men det är efter TEC. Så....
Måndag- Det var idag det- lite jogg för att röra på sig är bästa sättet att lätta upp lite stela ben. (blev uppvärmning på löpband- uttråkad efter 5 minuter) sen funktionell styrka med fokus på bål- rygg- balans.
Tisdag- Vila- försöka gå mycket så blodet flödar runt, stretcha lite.
Onsdag- 1-2-3-4-5-4-3-2-1 min Intervaller på militärbanan bakom Karlbergs Slott innan jag är hjälptränare på lätta joggruppen på vår PWC Lidingö Challenge. Blir perfekt. Bra nedjoggning i ca 5 km och bli av med mjölksyran.
Torsdag- vila med promenad
Fredag- Fokus TID. fokus Njutning. Vara ute i 4 timmar utan hastighetskrav. Tänkte springa iväg bort mot Brunnsviken, sen universitetet och bort mot Djurgården och sen hem.
Tanken med detta pass är att vänja kroppen vid att vara ute länge- utan att belasta för mycket. Jobba på att äta och dricka, så 7-11 eller något mysigt bageri here I come.
Söndag: Sista långpasset inför TEC. Förmodligen kommer jag känna av fredagen och behöva draghjälp så det blir med Running Sweden eller om jag är ute hos mamma så springer jag med mina barndomsminnen!

Totalen denna vecka torde landa på ca 8-8,5 mil. Helt ok.

Styrkerutinen nu är mer fokus på balans- bål-och rygg. Jag har inget behov alls av att bli större eller släpa runt extra muskler- jag vill bara vara funktionellt stark. Kunna bära mig själv, ha en stark kärna som parerar ojämnt underlag vid löpning och stark rygg som håller upp min överkropp rak när jag springer så jag får utrymme att andas. Jag brukar alltid dra exemplet om ett tilltäppt sugrör på mina spinnpass- svårt att få in syre om huvudet faller fram- men ack så frestande när man är trött.

Jag tränar på ett gym med mycket "byggare". Det är blandat- men det är ett gäng som kör varje måndag och går och skakar sina gymvällingflaskor och ser ut som de injicerat rågbullar i axlarna och armarna. Lyfter väldigt tunga vikter med grym teknik. Vecka ut vecka in.
Deras disciplin är imponerande och det är så roligt att vi är så olika när vi tränar. Det är ett socialt fenomen för många verkar det som. "Set" tränandet gör att man kan stå och prata emellanåt. Många tjejer går och tränar tillsammans och det är ju suveränt med en fritidsvana som ger både hälsa och umgänge!
Jag tillhör den här strebergruppen som inte är där så ofta och inte vågar oss nära 40 kg's hantlarna. Vi har ofta löpartights och t-shirt och kör styrka för att det ska stödja någon annan sport. Jag har hög musik i öronen och kör alltid superset- en övning direkt efter en annan för jag vill ha puls och jag vill hinna med mycket på kort tid. Jag försöker alltid trötta ut mig på nya sätt. Idag höll jag på och slog mig fördärvad när jag gjorde rodd med 15 kg's viktplatta stående "som flygplan". Trodde det skulle vara lätt men nehepp! Oj vad jag höll på.
Sen körde jag ryggresningar och min älskade planka. Armhävningar och utfall med 10 kg viktplatta växelvis på varje sida och däremellan upp över huvudet så axlarna skakade. Bra pass. Kommer kännas imorgon.
Hela kroppen har på två dagar fått sitt och torde vara nöjd nu! :)

Ser definitivt ljuset i jobbtunneln, fyra dagars veckor, sol, vår, mindre kläder på Ebba, mer lek utomhus. Egen komponerad bootcamp. Mer energi. Underbart men NU ska jag gå och lägga mig baske mig.

Sköt om er!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar också måndagar. Och mitt jobb. Och hade tyngsta veckan förra veckan.

    Ge mig TEC nu...

    SvaraRadera
  2. Du hade ju en galen vecka! Blir intressant om någon ska försöka matcha den :D

    Ja ge mig TEC nu- babyTEC för mig! Jan har hotat med att jag ska ut i spåret igen om de tror att jag orkat längre haha! SES DÅ! KUL! :)

    SvaraRadera