Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 22 maj 2011

17 glada km- 12 för mig 5 för Unicef

Jag i någon konstig stretchpose efter loppet. Foto: Helena



Jag var inte glad imorse. Så jäkla seg, vad är det med kroppen? Vakna! Det är söndag- på söndagar springer vi långt. Minst 2 mil. Inte?



Lyckades iallafall administrera och få till logistiken att jag+ Ebba+ picnic+ombyte skulle samtidigt kunna vara på Gärdet inkluderat att jag skulle sprungit dit, genom att Ebbas fantastiska farmor helt enkelt också kom dit. Med Ebba och packning.



Låg som en utslagen trasa på soffan hemma men pallrade mig iväg vid 10.30. Och jag vet ju hur det funkar- ju segare jag är innan- desto bättre går det sen. Men mina ben är lite sega efter borsows, backar, och spinning igår så tog det lugnt och la mig på 5:40 fart in mot stan. Jag lyssnade på John Farnhams " You are the voice" ca 5 ggr....den e bra ibland.



Lullade på så att jag skulle landa på 12 km framme vid Gärdet. In på sju-elvan där jag införskaffade nödproviant- 2 bananer, 1 proteinbar, 1 cola. Nu är det så att jag tillhör cola light generationen och inte dricker cola. Men det är en suverän sportdryck. Du måste bara få bort kolsyran för den gör att vätskan inte tas upp lika lätt i magen.


Så med 2 bananer i sportbhn och en cola i vänstertass och proteinbar i höger lullade jag vidare mot starten för Aidsloppet. IF Linnea var med och organiserade, så även underbara Friskis o Svettis. Ett jättebra initiativ där alla pengarna går till Unicefs arbete med HIV och AIDS.



Mötte upp mina finisar- Helena, Marika och Sofia och stretchade lite och drack cola, åt banan och drack mer vatten. Fick en kick av colan men kände att jag inte ätit ordentligt för att dra ut 17 km på så lång tid. Fick även syn på söta Sara som var där med sin grabb. Jättekul att få ett ansikte på denna, som jag visste, redan trevliga fina person!



Jag hade inte bestämt om jag skulle springa fort, eller springa lugnare och tjöta med tjejerna och peppa dem. Helena skulle springa 10 km så det var Sofia och Marika som skulle vara sällskap. Min Garmin hade dött batteridöden och Iphonen var på low. Inga kilometermarkeringar. Bara att springa iväg old school.
Kändes jättekonstigt att inte ha någon aning om hur fort man sprang, på ett lopp liksom, jag är ju så seg och nu var jag dessutom tokhungrig, hade 12 km och gammal mjölksyra (keso?) i benen. Men jag sprang. Bara sprang liksom och sprang dessutom fel när jag hälsade på Mia så där lägger jag till 20 sekunder. Kollade resultatet nu, 24:12. Minus minst 20 sekunder plus att jag inte stack iväg i starten men sånt får man skylla sig själv för.


Alltså 5 km på 23:50 ca. Med 12 km i benen. Utan att verkligen ta i.



Angenämt. Kan jobbas på. Snigeln har börjat röra på sig.



I mål (där jag vek mig i spurten för en annan tjej..för att jag helt saknar tävlingsinstinkt gentemot andra) väntade Ebba, hennes farmor och gott fika. Sen kom Marika på snygga sub 30 minuter för första gången och sen Sofia strax efter, och så Helena på runt timmen på milen. Bra jobbat tjejer!



Vi satt i solen och hade det gott. Det var en föreläsning från KS i Huddinge om AIDS och HIV utvecklingen, bra livemusik (som jag o Ebba dansade till) och en skön familjär stämning.

Två saker dock jag hade önskat:



1) Kilometermarkeringar- ja det är bara 5 km men många vill veta och har inte GPS på sig.


2) Gärna Vitamin Well men bubbelvatten gör sig inte efter lopp i värmen. Det fanns vanligt också men mht miljön etc etc så bättre med uppmaning att ta med eget och sen fylla på.


Jättemysigt lopp och rekommenderar det verkligen. Det är så många toksponsrade lopp i Sthlm med trängsel och dyr anmälan så detta sticker ut som en trevlig välgörare! Tack för idag!

Hann också prata lite med Ingrid Andrén från IF Linnea som jag pratade med under TEC men sen tappade bort!


Väl hemma är det bara att ta itu med söndagsbestyren: Tvätta, laga mat, förbereda veckan- som är rätt stor med Jämtlandsresa, massor på jobbet, Lidingö Challenge och det vanliga.

Njuter dock av att sitta på balkongen och mysa med Ebba. Man hinner göra det man ska tids nog.


Veckans träning---tja två halvruttna löppass med min insats mätt, ett spinnpass med lite styrka. 17 bra kilometer idag.

Kommande veckas träning: Lugnt lugnt lugnt och så all in på Workout Åre i helgen!


Sen ska jag börja med en ny struktur. Börja om. Helt. Ta en veckas lugn träning och sen: Bli snabbare, uthålligare och starkare. Allt på en gång. Och förberedd för triathlon.

Häng med! :)

3 kommentarer:

  1. superkul att träffa dig idag! tycker du springer så himla bra!!! säg till om du vill springa lite långsammare någon dag! :)

    SvaraRadera
  2. Men bruden! Jag tänkte säga detsamma- du vet jag är också njutlöpare- jag har bara börjat njuta ÄVEN lite snabbare tempon nu!
    ja det tycker jag vi gör- en långsam njutlöpning med mat på vägen, i solen, i tohkolm! :) kram

    SvaraRadera