Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 20 maj 2011

Håll dig frisk- och lycka till på Varvet

Kyler ned benen i Ottsjön dagen efter Vertex



God morgon!






När man har mycket att göra på jobbet och måste jobba över ( läs inte jobba mer än 35 timmar men jobba 5 dagar iaf...) då får man unna sig latte och jordgubbar. Det gör jag idag. Vet fortfarande inte om det är allergi eller en jäkligt envis snuva som retar men hoppade att träna imorse och väntar och ser hur det känns efter lunch. Vill verkligen köra ett riktigt backpass- med långa backar för att bli backstark. Men om kroppen jobbar med att reparera sig- så ska man inte bryta ned den med träning. Så väntar lite...men har träningkläder med mig och är taggad att springa hem!


Jag fyller år om 5 dagar. Det är ingen biggie men jag önskar mig några saker. Som jag nog får införskaffa själv men jag put it to the universe som jag och en av mina aussie sisters brukar säga.


Ekonomin är skral och jag har inte hunnit kränga de saker jag tänkt på Blocket. Allt jag önskar mig har med löpning att göra- för i övrigt har jag allt jag vill ha (och lite till!). Tid- får man fixa själv.



Jag önskar mig:
1) Kompressionsstrumpor från Gococo


2) ett pulsband till min Garmin 110


3) 2 kettlebells 12 kilos


4) presentkort på nya löpskor


5) En cykelhjälm och cykelbyxor inför mitt triathlonäventyr.



Det är Göteborgsvarvet imorgon och sisådär en 50-60 tusen som ska springa. Vilken folkfest! Jag har skrivit lite tips om hur man laddar för lopp här.



Heja alla mina vänner och kollegor som ska springa. Nu är det bara att skörda träningen, tänka positivt, titta till höger o vänster under loppet för att inte missa hejandet och underhållningen, njuta- och springa framåt!




Själv lider jag av långloppsabstinsens. Jag vill inte tappa min långträning och har lagt till en plan om att klippa en maratondistans inom en månad. Funderar på att springa gamla Sthlm Maraton banan och försöka få lite sällskap till det projektet....Sugen? Hör av dig!






DN har haft en serie i sin A-del om folkhälsosjukdomar. Idag skriver de om "friskfaktorer" vilket jag tycker är mycket sunt. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur absurt det är att vi i Sverige mest tenderar till att behandla enbart symtom- tex har du huvudvärk? Ta en treo- och kör vidare. Istället för att fundera på varför du har huvudvärk.





Ayurvedan som är en flertusenårig livsstil klassas som flummig av många- fast den bygger på att vi är unika, och att vi behöver stärka upp våra fysiologiska och psykiska svagheter för att kroppen själv ska kunna försvara sig mot sjukdomar.




Sjuktalen talar sitt tydliga språk- något är ju fel- eftersom vi inte blir friskare!




Det jag tycker DN på sidan 25 idag lyfter fram så bra är just det här med "aktiva soffliggare". Hur många är det inte som sitter still på jobbet hela dagen, äter halvfabrikat- och sen tränar på gym 2 dagar i veckan, och tror sig vara hälsosamma? Det är inte det det handlar om! Sitter du still mer än 4 timmar per dag löper du mycket större risk att dö i förtid än den som sitter 2 timmar.




Dö ska vi väl alla men att med så små enkla medel kunna påverka sin hälsa till det bättre torde ju vara en självklarhet och något alla vill. För det är inte svårt, det är i skallen det sitter.



Jag hör i fikarummet om pulverdieter och en ren avsky och motstånd mot att röra på sig och lägger mycket tid på att fundera på vad det är som gör att motion för vissa är så roligt, och för andra så jobbigt? Och hur man kan få med dem i gemenskapen. Rörelseglädjen.





DN har stolpat upp 10 bra tips till ett långt bra liv- och det är samma tips som ändlösa tränings och hälsotidningar i olika former lyft fram, sen länge. Mitt tips är att se möjligheterna. Inte hindren. Varje dag:



Hur ska jag se till att jag idag äter bra och gott, sover bra, hinner röra på mig utomhus och träffa någon som gör mig glad?




Vad kan vara viktigare än det? Vem är viktigare än du?











´Ha en fin fredag. Jag siktar på några timmars produktivt jobb, ett galet backpass i solen, och en AW på söder med min bästis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar