Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 30 maj 2011

Målsättning för juni

Vardagslyx från NY courtesy of Kakan- TACK! nam nam!



Måndag. Lovandet och planernas dag. Satsandets dag. Dagen då man vet vad man tänker göra denna vecka. Jag vaknade klockan fem av min goa lilla trollunge som ville gå upp. Jag tog stortäcket till soffan och stöp där. Slumrade framför Mumintrollen i en hög av alfapetbokstäver som hon fått tag i någonstans och hällde över mig. Tog det verkligen lugnt imorse, vägrar stressa. Det gör ont i varenda muskel- vad har jag gjort? Ja just Workout Åre :).



Så trots att jag är så trött så ögena gör i körs så är jag så laddad. Jag har träffat så fantastiska människor i helgen och har fått massa ideér och inspiration. Nu gäller det bara att vara lite klok och inte kasta mig in i för mycket. Förenkla och göra det man är bra på- lättare sagt än gjort!

Det är även ny månad och ett nytt fokus. Det här får bli en mellanvecka där kroppen får återhämta sig från..tja jag vet inte, maj i sin hela galenskap. Jag börjar om på ny kula helt enkelt, mot nya mål- kortsiktiga som långsiktiga.

Såhär såg målet ut för maj.

Har väl gått ganska bra. Men det som händer när man inte stämmer av längs vägen var man är, det är att man inte märker när man inte är på väg mot målet längre. Lite som att orientera med näsan i en karta men inte titta upp för att se om man är där man tror att man är.


Jag är nöjd med var jag är. Det jag misslyckats totalt med är att sova ordentligt. Ringa min kardiolog har jag inte heller gjort men det ska bli av.


Juni - målsättning


Det är så mycket jag vill göra! Förutom att börja satsa ordentligt på min egen löpning, vill jag vidareutvecklas som instruktör, umgås med nya och gamla vänner och självklart upptäcka världen med Ebba. HUR hinna? Hur kunna göra allt med glädje utan att det blir stressiga punkter på en fullspäckad agenda? Jo- jag planerar, letar synergier och ger utrymme för total avkoppling!



Avseende min egen träning: Så är det dags. Dags att ta av mig segkoftan. Spotta i nävarna. Satsa som en stjärna. Bli mitt bästa jag. Det tar ju nu inte en månad- det kommer ta år men nu sätter jag kompassen på mål som är realistiska med en touch av rysning för de är tuffa för mig. Mål som kräver disciplin, lite smärta, mycket pannben och mer fokus på detaljer. Bra skor. Bra sömn. Bra mat. Bra återhämtning.

Men även njuta. Jag och Sara pratade om det i helgen- att njuta när man tränar. Att man saknar det när man får blodsmak i en intervall.

Jag måste få till pass där jag bara rullar fram för jag var en rätt bra löpare även när jag bara njutlöpte. Så det ska in såna pass med- men de får bli på vägen till jobbet!



Målet för juni är alltså: Fortsätta med 3-4 löppass per vecka. Ett långpass, ett intervall, ett med backe och ett tempo. Tuffa till intervallerna, köra 3 riktigt bra långpass med fart under 6min/ km. Jobba med backe- ta mig till Bruketbacken ute hos mamma och köra två riktiga kräkpass där.


Jogga till jobbet några gånger och njuta och skutta sådär som jag gjort och som väckte löparglädjen från början. Inte glömma det. Aldrig glömma det. Anmäla mig till Vertex och träningen i år ska vara hårdare och vassare och tuffare. Jonas Buud sprang Comrades i sub 4 min/km fart över 87 km...då ska väl banne mig jag kunna tugga på runt mina hemmafjäll i 8min tempo? No? NO? YES! (Hjärnan har förträngt hur jag var beredd att kasta löpskorna till renarna och ta in på ett vindskydd och leva på nödproviant tills Fjällräddningen behagade plocka upp mig).



Mål för Sthlm Triathlon: Simma minst två pass. Cykla minst två pass. Alltså skaffa baddräkt. Och cykel. Alltså lära mig simma. Och cykla. Jag lovar- varenda blooper som sker under min triathlonsatsning ska jag bjussa på. Ett gott skratt förlänger livet och om mina vedermödor i dessa för mig rätt nya discipliner kan få någon att skratta så är det ju värt det alla gånger! Det låter väl inte så mycket att simma och cykla 2 gånger men jag vill inte lämna bort Ebba i tid och otid. Kanske får snurr på detta sen. Cykla till jobbet med en extra sväng, simma istället för ett löppass. Vi får se.




Sen har jag som mål att köra ett av Jessicas spinnpass. Fantastiska Jessica som liksom jag har svårt att låta bli att försätta kroppen i diverse yogiska konstellationer så fort hon sitter still. Jag vill ha inspiration och fick det av Monica Björns pass som jag hann se men missade Jessicas pass.



Jag vill fortsätta vara med och coacha på löppass. Tiden i juni är rätt knapp men jobbet lugnar ned sig från den 20e och framåt.

Fortsätta göra allt det som gör att jag studsar och skuttar fram genom livet, på jobbet, till jobbet, på mataffären, till dagis, när jag städar, när jag hänger tvätt. Som gör att rörelseelden fortsätter brinna. Byta bloggportal står på agendan också.




Men idag handlar mest om att komma isäng så tidigt som möjligt. Tvätta ett berg med träningskläder, betala räkningar, laga matlådor och gosa i en liten trollnacke.


Hoppas Du vet vad du vill göra denna vecka, att du vågar satsa mot dina mål, vågar försöka.

1 kommentar: