Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 12 december 2010

Alltid Ständig Förbättring-

Ebba brås på sin mamma och kan inte sitta still.

ASF kortfattat. Mina initialer råkar det vara också och vill väl gärna tro att de passar rätt bra.

Vad kan de handla om? Hur kan de hjälpa dig i att nå dina mål? Inte spåra ur och tappa sugen?
Små förändringar varje dag, varje vecka, varje månad.

Det är många som jobbar mot sina mål cykliskt eller i steg med nästan inplanerade återfall. "Nu ska jag inte äta godis på 3 veckor". "Nu ska jag äta nyttigt 6 dagar i veckan och så får jag äta vad jag vill fredag." Men så råkar det vara en trevlig middag på onsdagen, då slinker det ned något gott men man kan inte njuta för det var ju fel dag, så istället för att njuta så får man dåligt samvete. Sen kommer fredagen och det är tråkigt att stå emot frestelser bara för att man syndade onsdag.

Ett annat exempel är att man bara kapitulerar inför julen- "det är ingen ide att försöka stå emot dålig mat och sötsaker för det gåååår ändå inte."

Man sätter sig på en strikt diet, som man vet inte skulle hålla en längre period för att nå ett kortsiktigt resultat, blir vrålhungrig grinig och längtar efter mat och socker. Kroppen tar av vatten, muskler och lite fett för att täcka upp den här stressiga situationen som uppstår. När vi börjar äta vanligt igen, fyller kroppen på med fett och vatten för att gardera sig mot framtida liknande galenskaper. Men musklerna lägger man ju inte då på automatiskt- så du har just ökat din fettmassa- Grattis! :)
Så hur ska man göra då? Ja bara du vet- jag kan ge dig tips men vi är unika och du måste hitta det som funkar för dig. Men att tänka att du alltid är på väg mot ditt mål- och att ditt mål förmodligen är att du vill ha den bästa hälsan kroppen och lyckan som just du kan skapa i ditt liv- torde ju vara något?
Testa att tänka så här. Det kommer alltid finnas onyttiga frestelser. Du kommer alltid att trilla dit då och då. Du styrs av vanor- goda som dåliga och du behöver jobba in de goda i vardagen. Du kommer att trilla som sagt, men du trillar längs vägen, du faller där du står. Du trillar inte bakåt, res dig och fortsätt gå. Ta med dig vad som hände och lär dig och förbered inför nästa gång.

Det du fokuserar på växer. Så tänker du "jag får inte äta godis"- så tänker du på godis.

Tänker du " jag ska laga en god nyttig och härlig middag på fredag" så kommer det att stå i fokus.

Jag är emot förbud. Förbud kan funka kortsiktigt- men det är ju långsiktigt vi vill må bra, eller hur? Långsiktighet gör att det är helt ok att unna sig då och då. De enda förbud jag har är mot droger och våld. Jag kommer aldrig att sätta mig själv på en diet utan socker. Men jag f o k u s e r a r på att äta nyttigt, gott och ekologiskt. Jag planerar in de saker i mitt liv som gör mig glad, som leder mig till optimal hälsa. Då trängs de andra undan, bleknar och försvinner. Vissa saker kan man inte påverka, de händer och slår klorna i oss fysiskt och/eller psykiskt. Men står vi friska och fyllda med energi och inre styrka, står vi rustade för mycket av det som kan hända oss. Det har jag fått erfara denna höst.




Jag har ätit otroligt mycket bättre och mår bättre sen jag tog bort förbuden. Däremot tänker jag ett varv till innan jag grabbar tag än vänster än höger i färgglada påsar strategiskt placerade i kassan på affären. Vad ger detta mig? Vart vill jag? Leder detta dit?


Igår hade jag en så mysig dag med Ebba. Har saknat henne denna vecka. Tycker det är helt galet i det långa perspektivet att skaffa barn och sen lämna bort dem hela tiden för att jobba, men en vecka så gör ju inget. Så igår var vi ute och gick i snön. Käkade lunch på Cafe Boullan i Sumpan som har helt fantastiska pastasallader men lite "80-talistinspirerad service". Inte riktigt framförhållning och kundfokus. Det skriker "jag jobbar bara extra här" om personalen men de är trevliga och allt man ber om (som inte kom med maten) hämtar de snällt.
Idag bär det iväg till Ursvik och spåren. Håller tummarna att min vallning blir bra så jag bara kan åka utan att halka runt.
Sen kommer bästa tjejorna hit för lite glögg, eventuellt klädbyte, skvaller och lasagne!
Ha en fin söndag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar