Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 7 december 2010

Utmana dig själv och vinn en fin dag



Goder morgon!


Hoppas ni mår bra!


Det är lite stressigt här denna vecka. Eller skulle kunna vara. Men försöker att bara göra det jag måste och vara där jag är. Sriva postitlappar. Men längtar till lördag. Det är en bra påminnelse om hur livet skulle kunna vara.




För att hinna ut till kursgården i Bro måste jag gå till bilen 0720 för att hinna skrapa rutorna. Kommer man sent får man ett straff som vi var och en fått skriva på en lapp och lägga i en låda.
Innan dess skulle jag hinna väcka liten, ge välling, packa, på med kläder på henne, själv, ut med vagnen, gå till dagis, lämna, tillbaks, skrapa bilen och sen tar det 45 minuter. Självklart blev jag lite sen, mest pga trafik!
Jag lyckades förhandla bort att "prata som Stig Helmer i 1 minut" idag och bjöd på yoga inspirerad stretch med fokus på nacken- vilket var populärt.


Vinn en fin dag- vad menar jag? Nej det blir inget spa här inte. Du får skaffa din fina dag själv.

För att ge min bild av varför jag gick upp 0530 imorse...

Klockan ringer. Långt inne i varm sömn registrerar jag. Vet att jag inte är vaken ordentligt men det är ok, tar mig bara ur sängen, badrummet, vatten, kläderna jag lagt fram på. Tunna yllesockar, tjockare löpartights, pulsband, sportbh (att lägga Iphonen i, den är tom i övrigt :)), underställ nr1 och en tjockare underställströja över. Pannband, vantar- eventuellt min turtleneck. Lurarna i. Lyssnar ofta på denna låt http://www.youtube.com/watch?v=9iaU3WAOACo

På med vanliga joggingskor. Ut genom dörren. Kylan biter tag, bara naggar, börjar jogga. Världen är tyst och lugn. Kroppen är lite stel men utvilad efter sömnen. Nästan ingen ute utom några stackars hundägare. Lätt isättning av foten. Rak överkropp. Andas genom näsan och luften värms upp. Värmen sprider sig, börjar svettas lite. Pulsen ökar lugnt och stadigt. Oh yeah. Är stolt. Är en av oss. Som tar oss ut. Hittar rytmen. Försöker hålla tillbaks och inte rusa iväg. Springer med min utvilade starka kloka kropp och själ som jobbar tillsammans. Mot slutet ökar jag, känner mjölksyran lura och krama åt lungorna. Saktar ned, gradvis, pulsen följer med. Lätt stretch. Rusig. Rosig. Varm. Glad. Euforisk. Starkare än innan. Redo för en bra dag.


Så on that note...så kommer här några tips på hur man njuter av träning när det är kallt.


Det kan vara lite obehagligt om du inte är van vid att träna när det är kallt. Men kroppen vänjer sig. Torr kall luft är lättare än fuktig. Jag har genomfört 15 km pass i 20 minus utan större problem än att vattnet frös. Det är inget jag rekommenderar, men med några enkla förhållningsregler kan du njuta av det här gnistrande vinterlandskapet du med.


1) Klä dig rätt. Du ska frysa/rysa lite i början av passet. Något som transporterar svett närmast kroppen. Mössa vantar och tätt runt handlederna men med möjlighet att dra upp ärmarna för du ska inte svettas för mycket pga för mycket kläder.

2) Ska du vara ute länge- ta med varmt vatten så hinner det inte frysa

3) Ta gärna en halsduk eller sk turtleneck men sätt inte för munnen. Då blir den fuktig och kall och jäkligt obehaglig.

4) Måste du stanna och fixa med något o ta av vantarna- sätt dem i nacken där det är varmt.

5) Små vattenflaskor till vätskebälten är perfekta att fylla med nästan kokhett vatten och stoppa i skidpjäxor eller löparskor etc under transport till och från spår. Se för jessu namn till dock att de är väl stängda!

6) Lägg extra tid på uppvärmning och nedvarvning kalla dagar. Andas genom näsan först tills kroppen vant sig.

7) Ta det lite lugnare än vanligt om det är riktigt kallt. Jobba med teknik och balans, skutta och hoppa!


Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar