Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 6 december 2010

Gör gott

Måndag morgon! Här har det sovits dåligt, och varit allmänt snurrigt. Gillar som sagt inte att vara borta så mycket en hel vecka och ser inte fram emot att sitta still idag när jag inte sovit bra.
Sen är det föräldrarådsmöte på dagis där jag förstås är med för jag verkar ibland tro att jag har fler timmar per dygn än alla andra.

Dagens hälsotips ska handla om själshälsan

Ge goda julklappar.

Räkna ut själv. En fin julpyamas från ett stort modeföretag som börjar på H och slutar på M kostar 99 kr inkl moms. Detta gör i runda slängar 79 kr i kassan för företaget i fråga efter momsavdraget. Den är inte sydd i Sverige och fraktas inte gratis och ska bidra till att täcka omkostnader i Sverige. Hur enkel den än är, ska den sys ihop och packas. Företaget som i sin tur syr den, ska betala sociala avgifter av något slag och de har i sin tur omkostnader. Materialet, bomull, ska köpas in och färgas. Det är inte mycket pengar kvar för vår medmänniska som sitter i andra änden och syr under dåliga förhållanden.

Varje gång du handlar gör du ett val. Vad du väljer får konsekvenser och skickar en signal till omvärlden och producenter och arbetare i fattigare länder. Ja- jag är beredd att betala lite mer för att få en vara som är producerad rättvist och eller producerad med tanke på vår jord och våra efterlevande som jag sen, för att jag just betalat lite mer, kommer att använda/äta upp. Eller NEJ- jag vill ha volym, mängd och billigt, för jag kanske ändå bara slänger detta sen, eller jag har inte råd, och köper hellre fler saker än några få som jag sen verkligen njuter av.

Gå till dig själv. Har du massa saker du behöver rensa ut? Är det rörigt och fullt i skåp och garderober? Vet du att de du ska fira jul med har det ungefär likadant? Varför ska ni då köpa massa julklappar till varann? Vet du inte vad du ska ge och är lite stressad över det? Förstår du hur glada de flesta blir när de får något som gör gott för de som inte har det så bra? VÅGA, denna jul att göra något annorlunda. VÅGA bryta trenden. Börja med presenthögen så ger vi oss på maten sen.

Här har du några inspirerande sidor:
Först en med fina tänkvärda citat: www.betterworld.net
www.fairtrade.se - för återförsäljare av goda varor!
www.lakarmissionen- för tänkvärda julklappar
www.hjartebarn.se där du kan vara med i julkampanjen
www.unicef.se för bra julklappar och stöd till barns rättigheter runtom i världen
www.lakareutangranser.se där min fantastiska kompis Sofia jobbar i Pakistan
www.sosbarnbyar.se där du kan ge bort en söndagsmiddag eller en sagostund.

Stäng inte in dig i julstressen. Du kan välja bort den, ge något fint och göra gott samtidigt.

DET värmer i själen och hjärtat!

Ha en fin måndag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar