Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 22 december 2010

Se möjligheterna




Dagens middag. Buljong och bubbelvatten (eh och en slickepott med choklad)
Att se möjligheter- är dagens hälsotips.
Du har alltid ett val, ibland fler. Men oftast handlar det om att antingen ser du dig som ett offer, eller som en kapten på ditt skepp, som seglar på ett hav av oberäknelighet.
OK- idag när mitt tåg inte gick när jag magsjuk skulle hem från jobbet, när det var -20 grader och min mage hotade att röra sig upp och ned samtidigt och jag stod där på stationen, och inte visste om jag skulle orka fram till dagis. Då var jag inte kaxig.
Men då ringde jag mamma ( det löser mycket eller hur?) och bad henne hjälpa mig med Ebba eftersom jag knappt kunde gå. Sen stod jag och bukandades tills tåget kom. Det hjälpte, kraften kom tillbaks, magen lugnade ned sig och jag kom till dagis till slut. (Dock utan ett julkort med massa godis i så grattis den som hittade det.)
Ibland händer det saker vi inte rår över. Vi mister medmänniskor, vi blir allvarligt sjuka, katastrofer osv osv. Det är stora saker. De kan man bli maktlös sorgsen över.
Men allt som oftast hör jag människor i vardagen som ser sig själva som offer. Man kapitulerar för sena tåg och påhittade tvång, tror att man inte kan göra något åt sin situation. Hörde senast på nyheterna någon som intervjuades om julstressen- ja det var mat som måste lagas och man fick stressa med att handla. Men vad i helskotta för då? Strunta i det då. Gilla läget- just då. Och tänk till, såhär vill jag inte ha det igen. Hur förebygger jag det? Vad måste jag göra idag för att vara där jag vill imorgon. Vad är möjligheterna idag? Bort med resten.
Ibland är det ett materialistiskt drag som löser det. Jag har min iphone. Jag struntar i om tåget är sent för jag ställer mig och läser nyheter, lyssnar på musik, kollar mina favoritbloggar speciellt Maraton Mia. Tids nog kommer tåget. Man kan klä sig varmt också. Dumt att stå där och frysa. Ska jag på ett möte hör jag av mig- alla förstår ju!
Man kan alltid välja att se möjligheterna, eller att se problemen. För att lösa problemen, kan man behöva identifera dem. Men sen ska de åt sidan. "Jag hinner inte" är ju det vanligaste. Nej du hinner inte allt. Och det låter väl lite överpretto att säga att "av mina 24 timmar per dygn känner jag att det där inte får plats" varje gång. Så man säger jag hinner inte. Om du mår riktigt dåligt över det där, du inte hinner, då får du se över hur det ska få rum bland dina unika 24 timmar.
Har du för tusende gången sagt- jag hinner inte träna. Då har du en otrevligt ackumulerad hög dåligt samvete som det är dags att sparka åt pipsvängen. En ny vana tar 3 veckor att jobba in, som sagt. Att hitta möjligheterna till träning, kan gå fort. Det kan också ta tid och verka svårt, men lägg det i fokus, så ska du se att du hittar det. Och tänk för sjutton utanför det konventionella, vanliga, stelbenta. Det måste inte vara efter jobbet, på ett pass. Det kan vara transportlöpning till eller från jobbet. Det kan vara istället för att fika. Det kan absolut vara istället för att titta på tv, och det kan vara framför.
Nu är det snart julledigt för det flesta och ett ypperligt tillfälle att göra sig beroende av endorfiner. Ge dig själv en hälsokick. Testa något nytt.Att se möjligheter, ge dem plats i vardagen efter jul. Ge dem plats även i ledigheten och titta på problemen och se om de är på riktigt, eller om de är ett skydd för att slippa göra rokad i vardagen, om de bara är ett gammalt vant sätt att tänka.
Se möjligheterna i att ha en god, hälsosam, mysig, skön och energirik jul! Och frys inte! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar