Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 5 december 2010

OH.la.la


OOOh lala!
Vilken känsla! Jag skojade inte när jag skrev att jag aldrig åkt på skidor med spann, skidor med valla, skidor som är utmätta för mig.
Sheisse pommes frites vilken lekstuga jag har haft i spåret. Det började imorse med att jag konstaterade att det måste nog på valla på den utmärkta glidvalla som gänget på Skidsport Bromma fixat.
Offrade strykjärnet, ut på balkongen i mina rosa leopardtofflor påhejad av Ebba. Lade en kall grund som jag strök ut med strykjärn. Sen lade jag på för -1 grad. Hade ingen aning om hur det skulle se ut, hur mycket som skulle på men ca 4 lager har jag läst så eftersom jag inte har tålamod blev det 2 lager och så iväg med stadig äggafrukost i magen och flera koppar franskrost.
Det var fullt ute i Ursvik och alla ser så proffsiga ut. Låt er inte luras, att knata runt med dyr utrustning och egentligen inte veta hur den ska användas, samt att vara väldigt bekväm, det är Stockholmarnas epitet. Jag såg två äldre farbröder med omoderna och bra kläder som samspråkade vid en bil som inte var en cityjeep eller flådig bensinslukare så approcherade dem och förklarade min situation.
De berömde mig....inte för vallningen men för de fina skidorna och sa att jag skulle slipa ut fästvallan. Sagt och gjort och sen ut i snön. Där kändes det halt som attan.
Frågade två yngre herrar med mycket märkesgrejer och dyra skidor vad de tyckte jag skulle göra.
På ren Lidingöstockholmska (aoch) svarade de att de hade iiiinngen aaaning för de hade inte åkt förut. Så jag skejtade ifrån dem och stannade en bit åt sidan och bakade på mer valla.
Sen hade jag två fantastiska timmar på ett stort ängsparti med Pearl Jam och Johnossi i lurarna (till vilka jag sjöng högt) och bara njöööt så tårarna nästan rann. Vilken upplevelse, att åka på fina spårskidor, för min vikt och stavar för min längd. Får bara den "första gången" känslan en gång, och njöt!
Sjukt hungrig sitter jag nu här och har fyllt på med vatten, pestokycklingfräs, fiberpasta och kaffe med äpple till. En parantes, kaffe med äpple till är jättegott! Testa!
Dagens hälsotips
Planera nästa veckas träning idag. Gör klart för berörda att då ska du träna och är inte tillgänglig. Se till att få tid att duscha och stretcha efter.
Sikta på 3-4 gånger. Ett längre lugnare pass av något slag.
Ett med intervaller- enkla intervaller som jag skrivit om tidigare. (Uppvärmning 5-10 minuter sen öka 1 minut sakta 1 minut, alternativt 2/2 x så många gånger du orkar) och nedvarvning.
1 styrkecirkelpass hemma eller på gym. Fokus på bålstabilitet och funktionalitet (har du ett yrke eller ett fritidsintresse där det är bra att kunna böja armarna 10 x 3 gånger så säg till mig för mig veteligen finns inget).
Hinner du ett pass till så gör något riktigt roligt som du blir svettig som attan av!
Planera veckans mat idag
Du vet bäst själv när det blir stressigt och risk för snabba onyttiga lösningar. Täpp till de luckorna genom att förbereda. Ta med kesella och youghurt till jobbet. Köp hem morötter, avocado, keso och grovt bröd (utan socker, kolla noga men Fazer brukar vara rätt ok).
Jag har gett tips på enkla recept tidigare. Jag vill att allt jag äter ska vara nyttigt och snabbt så det är inga konstiga recept att knepa ihop och gott blir det!
Själv ska jag på revisionskurs och bävar lite för att sitta still 8 timmar om dagen samt att jag inte gillar att vara borta från Ebba hela dagarna och inte kunna ha den frihet som jag vanligtvis har i mitt jobb. Men det är bara 5 dagar och även om jag bara ska sova där 2 nätter så ska jag försöka att använda tiden till att ha ett lugnare tempo, äta gott och lära mig mycket.
Veckans träning blev inte riktigt som tänkt (det blir det aldrig men finns en tanke från början så blir det något av det)
Tisdag: Cirkelstyrka med: latsdrag/utfallsgång med 20 kg på axlarna 3 varv, armhävningar/sittande rodd 3 varv
"över huvudet bröstpress med 1 hantel/baksida axlar med balans på ett ben 2 varv, "axelmax" = upprätt rodd med frivändning och upp med raka armar, ned bakom nacken upp igen fram, ned och om o om igen tills jag inte orkar x 2 sets. Sen ryggresningar med vikt/planka/situps på boll 3 varv. Kändes redigt i hela kroppen kan jag lova.
Torsdag: Morgonjogg 45 min
Fredag: 1 hr löp med 6 intervaller
Söndag: 2 timmar skidor (effektivt ca 1,5 timmar tror jag)
Den här veckan ska jag helt enkelt försöka träna så mycket det går, med tanke på kursen.
Nu ska jag ta min dotter som ätit youghurt o lingonbnsylt utan hakklapp och spola av henne!
Ha en toppenkväll!

1 kommentar:

  1. Pearl Jam gör livet roligare helt enkelt! Jag belv SJUUUKT sugen på att åka skidor för övrigt. Puss ifrån fröken Karlsson

    SvaraRadera