Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 3 december 2010

varva ned och varva upp och lyssna inåt






3e december


Älskar fredagar. Har alltid en avslappnad glad skön känsla i kroppen. Sen jag började jobba 75% är fredagar en helig dag. Ebba går till dagis för tiden på dagen är min min min.


Men jag lämnar henne senare så vi hinner mysa lite på morgonen. Eller jag vill kramas, Ebba vill leva rövare.
Imorse satt vi iallafall med våra gröttallrikar och mös i adventsljusens sken medan det blev ljusare. Ebba har inte så många ord från vårt vuxna ordförråd än men kompletterar med sina egna "juja" "didi" osv. och när jag frågade om hon kunde sjunga för mamma så fick jag en intressant serenad komplett med dancemoves o grötskvätt.

Lämnade på dagis i träningskläder och gav mig iväg i snöfallet på mitt tänkta intervallpass.
Men kroppen sa nej. För det första så var det dåligt fäste, 1 steg fram 1/2 steg tillbaks kändes det som, och sen kände jag mig tom på energi och ur synk med pulsen. Ville bara lufsa. Så gjorde det i 30 minuter. Sen var jag igång. Så har jag erfarit förut att det har varit. Det tar lång tid för kroppen att komma in i andra andningen. Då jag inte behöver tänka på att springa, utan det rullar på. I den fasen kan jag sen vara 1 timme ca sen får jag börja jobba igen.

Hade jag tränat hårt denna vecka hade jag tagit detta som ett tecken på att sakta ned och gå men kände att energin låg och lurade i mitokondrierna men banan runt hjärta och lungor var inte sopad och det tog sin tid. Bara att njuta av att rulla fram och titta på snövärlden.

Så sen körde jag 6 stycken 2 minuters intervaller. Avslappnade axlar, rak ryg, stolt hållning. lyft i steget. Underbart, men slirigt i nyfallna snön var det.

Resten av dagen bjuder på adventsfika med underhållning på dagis. Ska bli väldigt intressant att se hur småbarnsavdelningen med 1 och 2 åringar ska genomföra lite sånger för sina föräldrar.


Sen ska Ebbas mormor passa henne och jag ska byta kängor och raggsockar mot svart klänning och leta fram lite ögonskugga för sen är det samling hos Sofia på Kungsholmen och sen vidare till Cafe Opera där vi har något abonnerat. Ska bli trevligt för det är inte ofta jag går ut.


Alla som känner mig vet att tiden jag spenderar framför spegeln är liten och väl är väl det eftersom jag inte har handlag med smink och sånt. Men måste få ge ett tips. Jag är tunnhårig som bara den men hårprodukter från Sebastian gör underverk med mitt hår.

Det var inte dagens hälsotips! Det kommer här:

Varva ned efter träning.
Det är det viktigaste du kan göra. När du ansträngt dig har mjölksyra bildats i musklerna och detta rensar kroppen bort. Bästa sättet att hjälpa till är att röra på sig. Sakta ned och gå/trampa eller vad du gör, i sakta mak. På så sätt stimuleras blodtillförseln till muskeln fortgående vilket tar med slagg på vägen tillbaks. Jag säger alltid det på mina spinnpass, nedvarvningen kan du bara göra just nu, efter ansträngningen. Stretcha kan du göra lite när som efteråt. Men att ta ned pulsen lugnt, det kan du göra då och bara då.

Dagens kostråd

Det är fredag och det är nog många som ska "unna sig något" idag. Såklart du ska! Men unna dig något som både smakar gott och gör gott! Att vid kassorna grabba tag i en papperspåse och slänga i färgglada kemiska föreningar som ger en kick på tungan, men sen lägger sig som en klibbig massa i magen, det är inte att göra gott. Köp en fin Rättvisemärkt choklad, eller baka något hemma.

Se mitt recept i ett inlägg i förrgår om snabb pepparkaka- använd det receptet men byt ut pepparkakskryddor mot att du efter 10 min i ugnen petar i KRAVmärkt choklad eller (okejdå) Daim-kulor. Smakar gudomligt och ger inte den där överjästa kemiskt klibbiga känslan dagen efter.

Det är just den här in-your-face tillgängligheten till dåliga produkter i glada förpackningar som vi har tillgängliga på några minuter som är en del i vår ålders ohälsa. Jag kan rejva på om det i spaltmeter men ger bara tipset att stanna upp, och tänk att du är en stenåldersmänniska, i en stenålderskropp (missförstå mig rätt :)) och din kropp vill ha kvalitet inte kvantitet och 98% av dig byts ut varje år, mot vad? Jo mot det du äter. Så fundera på det när du handlar.

Det snöar lappvantar och är underbara -4 grader och hela helgen ligger för oss! Jippi! Sköt om er

1 kommentar:

  1. Hej vännen, min telefon har kraschat så ring mig så jag får ditt nr igen imorgon! Ska bli såå mysigt att ses imorgon stora kramar

    SvaraRadera